Przejdź do treści (Skrót: Ctrl+Shift+5)

Nagłówek artykułów

Projekty

Konferencja “Perfect Photofestival”

Wpis archiwalny

  17-18.11.2022  /  czwartek g. 11-20, piątek g. 9-16  

/ sala widowiskowa  /  wstęp tylko z zaproszeniami 


Perfect Photofestival to konferencja dla organizatorów festiwali fotograficznych w Polsce. Będziemy rozmawiać o tym jak lepiej działać, w jaki sposób myśleć o odbiorcach i widzach, jak możemy współpracować, by zrobić idealny festiwal.


Na mapie Polski działa 60 inicjatyw, które możemy nazwać festiwalami fotograficznymi. Trwają od jednego weekendu aż po cały miesiąc. Są lokalne i kameralne, skupione wokół jednego rodzaju fotografii, są także takie, które mają charakter międzynarodowy i anektują przestrzenie całych miast. Są inicjatywy bardzo młode oraz takie, które mogą poszczycić się ponad dwudziestoletnim stażem.

Podczas konferencji podzielimy się wiedzą i umiejętnościami. Popatrzymy na festiwale od strony widzów, artystów oraz organizacji współpracujących. Pomożemy Wam zastanowić się nad obranymi kierunkami działań.

Program:

czwartek 17.11


  11-12 /  REJESTRACJA UCZESTNIKÓW 


  12-12:30  / OTWARCIE KONFERENCJI / PREZENTACJA PROJEKTU PERFECT PHOTOFESTIVAL   


  12:30-13  / CASE STUDY: TEMAT FESTIWALU - JAK GO ZNALEŹĆ?  



Case study dotyczyć będzie ubiegłorocznego Biennale Architektury w Wenecji i zmiany w sensie i znaczeniu, jaki dla tego wydarzenia ma temat, lub hasło, wokół którego koncentrują się wystawy. 

Weneckie Biennale Architektury w prostej linii wywodzi się z dziewiętnastowiecznych salonów i wystaw światowych, a jego podstawowym celem jest zapewnienie przestrzeni dla prezentacji narodowych pawilonów. Tradycyjnie temat Biennale stanowi rodzaj zadania – narodowe zespoły odpowiadają na ogłoszone hasło i zgodnie z nim realizują swoje ekspozycje. Jak w sporcie – temat określa cele i reguły gry, dzięki tematowi wystawy można porównywać ze sobą a najlepszym wręczać medale. 

W ubiegłym roku wydarzyło się coś ciekawszego. Kurator Hashim Sarkis zapytał: How will we live together? – lub w szerszej wersji – w jaki sposób powinniśmy przewidywać i reagować na zmiany społeczne, by architektura mogła przyczynić się do kształtowania świata, w którym chcielibyśmy żyć? Taki temat wymagał realnego otwarcia na peryferyjne wobec architektury obszary – od socjologii po mikrobiologię, pojawiła się przestrzeń dla współpracy między kuratorami wystaw narodowych i możliwość prowadzenia krytycznej dyskusji. Sam „temat” zmienił swoją funkcję – stał się pytaniem, na które powinniśmy szukać odpowiedzi – nie po to by wygrać w festiwalowym wyścigu, ale dlatego, że jest fundamentalnie ważne. Biennale postawiło sobie za cel tworzenie warunków dla prowadzenia dyskusji, poszukiwania odpowiedzi. 

Weneckie Biennale Architektury posłuży więc za ilustrację wydarzenia kulturalnego, w którym temat – lub lepiej – problem – umieszczony jest w samym centrum uwagi. Na koniec zaproponuję powrót do realiów fotograficznych i przypomnę kilka ekspozycji zrealizowanych w ostatnim roku w Polsce, na które można spojrzeć w podobny sposób. Pytanie, jakie zadają sobie organizatorzy, nie brzmi już: jak zilustrować temat? Zastanawiają się raczej: jak umożliwić otwartą dyskusję i krytyczną analizę skomplikowanego problemu? W jaki sposób tworzyć warunki dla współpracy łączącej kompetencje wywodzące się z różnych obszarów?

Michał Sita (Instytut Antropologii i Etnologii UAM, SDNH UAM)
Fotograf dokumentalista, kurator. Absolwent fotografii na ITF w Opawie i antropologii na UAM w Poznaniu, gdzie pracuje nad doktoratem dotyczącym społecznych sposobów używania przeszłości we współczesnej Polsce. Prowadzi badania poprzez fotografię. Współautor interdyscyplinarnej analizy międzywojennych fotografii zoologicznych Wiesława Rakowskiego, autor książek „Củ Chi Tunnels Restoration Report” (Fotograficzna Publikacja Roku 2020) oraz „Historii Polski zeszyt ćwiczeń vol. 1” – stanowiącej wizualny komentarz do badań etnograficznych w Murowanej Goślinie. Kurator wystaw m.in. Mayumi Suzuki, Jana Kurka, Wiesława Rakowskiego. Jako kurator festiwalu książek fotograficznych XPRINT (Poznań 2016–2018) odpowiadał za realizację ekspozycji m.in. Martina Parra i Rimaldasa Vikšraitisa, Igora Pisuka czy Sputnik Photos. W latach 2020–2021 jeden z kuratorów programu talentów 6x6 World Press Photo. Autor tekstów o fotografii, stały współpracownik redakcji Kultury u Podstaw.



  13-14:30 / PANEL I:  
  RECYCLING WYSTAW - SKĄD I JAK POZYSKAĆ WYSTAWĘ NA FESTIWAL?  

 Julia Libera, Tomasz Gutkowski, Dominik Kuryłek, Joanna Kinowska 

 moderator: Zbigniew Kordys (Służewski Dom Kultury)

Jak wszyscy wiemy, żeby zrobić dobry festiwal, czy wystawę dobrze jest dysponować dużą i ciekawą przestrzenią, posiadać pieniądze by móc zaprosić wielu ciekawych artystów (najlepiej gwiazdę z zagranicy), przyda się także dużo czasu na przygotowania. Realia festiwalowe są jednak inne - przestrzenie mogą się w ostatniej chwili zmienić, artystom czasem nie mamy jak zapłacić, a co dopiero myśleć o kosztownej produkcji wystaw, skoro już transport bywa wymagający. 

„Recykling wystaw” to koncepcja Tomasza Gutkowskiego polegająca na dawaniu drugiego życia wystawom wcześniej prezentowanym. Podczas panelu Tomasz Gutkowski opowie i wyjaśni skąd wziął się pomysł „recyclingu” i jak się go realizuje podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie. Porozmawiamy o sposobach współpracy z autorami, a także jak korzystać z archiwów. Dominik Kuryłek - główny kurator MuFo - opowie jak przygotować wystawę w oparciu o zbiory Muzeum Fotografii. O szansach i realiach wypożyczeń gotowych wystaw porozmawiamy z Julią Liberą z Domu Spotkań z Historią zaś perspektywę kuratorską takiej współpracy przybliży Joanna Kinowska.

Tomasz Gutkowski (Fundacja Sztuk Wizualnych - Miesiąc Fotografii w Krakowie)
Menedżer kultury, fundraiser, wydawca, zawodowy organizator wydarzeń kulturalnych. Szef Fundacji Sztuk Wizualnych, współtwórca i wieloletni dyrektor festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie. Koordynator projektów wydawniczych oraz wieloletnich przedsięwzięć z zakresu opracowania i upowszechniania dorobku wybitnych polskich artystek/-ów (m. in. Zofii Rydet, Wojciecha Plewińskiego, Zygmunta Rytki, Władysława Hasiora). Wykładowca akademicki związany z Collegium Civitas w Warszawie i ASP w Krakowie. Mieszka i pracuje w Warszawie i Krakowie. 

Julia Libera (Dom Spotkań z Historią)
Kulturoznawczyni, absolwentka Instytutu Kultury Polskiej UW. Pracuje w Domu Spotkań z Historią w Warszawie, gdzie kieruje działem wystaw. Producentka wystaw m.in. Niedenthal, Miastowidzenie. Fotografie Czesława Olszewskiego, Tadeusz Rolke. Fotografie warszawskie oraz Polskie Bieguny. Himalaje ’74 i Antarktyda ’77 na fotografiach Mirka Wiśniewskiego.

dr Dominik Kuryłek (MuFo)
Historyk sztuki, kurator. Autor pracy doktorskiej pt. Nihilizm w sztuce polskiej XX wieku, którą obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się sztuką neoawangardy i alternatywnymi praktykami artystycznymi stosowanymi przez twórców z Europy środkowo-wschodniej. Przez 11 lat pracował w Dziale Nowoczesnego Polskiego Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie był kustoszem zbiorów odpowiedzialnym za sztukę współczesną. Od 2019 roku, pracuje jako Kierownik Działu Fotografii i Technik Fotograficznych w Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo), a od 2022 jest Głównym Kuratorem (MuFo). Odpowiada za kształtowanie polityki gromadzenia zbiorów, program wystawienniczy oraz strategię badawczą. Stał na czele zespołu tworzącego wystawę główną MuFo pt. „Co robi zdjęcie?”.

Joanna Kinowska (Służewski Dom Kultury)
Fotografka, kuratorka. Historyk sztuki, specjalizująca się w fotografii. Jako kuratorka zrealizowała ponad 100 wystaw monograficznych i zbiorowych, m.in. Gordon Parks. Aparat to moja broń (2017 Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki), Kuba Dąbrowski. Film obyczajowy produkcji polskiej (2014 Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Współczesne Wrocław) , Zdobyć Księżyc (2019 Dom Spotkań z Historią). Pracę kuratorską zaczęła z Mikołajem Grynbergiem w 2007 roku (wystawa Było, minęło w Galerii ZPAP w Domu Plastyka w Gliwicach). Jest kierowniczką d/s edukacji kulturalnej w Służewskim Domu Kultury. Fotoedytorką książek fotograficznych. Bywa jurorką konkursów fotograficznych, recenzentką przeglądów portfolio. Prowadzi autorskie warsztaty dla profesjonalistów „Myślenie fotografią”. Autorka tekstów, współpracuje z „Przekrojem”, „Digital Camera Polska” i „Fotopolis.pl”. Założycielka bloga „Miejsce fotografii”. Współtworzy Stowarzyszenie RAV.A Stories.

Zbigniew Kordys (Służewski Dom Kultury)
Fotograf, master printer, edukator. Absolwent Instytutu Fotografii Kreatywnej w Opawie. Jako retuszer i drukarz - realizator licznych wystaw fotograficznych i publikacji książkowych. Prowadzi warsztaty - najczęściej dotyczące technicznych aspektów realizacji fotograficznych, również w tradycyjnej domenie analogowej. Od 10 lat prowadzi pracownię fotografii tradycyjnej w Centrum Sztuki w Oławie. Jako fotograf aktywnie działa w strefie przenikania się dokumentu i pejzażu.


  14:30-15:30 / PRZERWA OBIADOWA  


  15:30-17 / PANEL II:  
  JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z SAMORZĄDEM, LOKALNĄ SPOŁECZNOŚCIĄ I SPONSORAMI?  

Patrycja Tuchanowska-Ruszkiewicz, Ewelina Bartosik, Anna Michalak-Pawłowska

moderatorka: Zofia Dubowska-Grynberg (Służewski Dom Kultury)

Czy da się zrobić festiwal za 0 złotych? No pewnie, że tak! Ale nie da się zrobić festiwalu bez publiczności. Jak pracować i współpracować z naszymi odbiorcami? Jak i po co współpracować z lokalnymi społecznościami - o tym opowie Ewelina Bartosik. 
Oczywiście, lepiej się pracuje kiedy mamy finansowanie. Jak umiejętnie się o nie starać i działać z samorządem? O modelowej współpracy z miastem opowie Patrycja Tuchanowska-Ruszkiewicz z festiwalu W ramach Sopotu. O doświadczeniu z drugiej strony - czyli jak samorząd widzi nasze pomysły - opowie Anna Michalak-Pawłowska, wieloletnia pełnomocniczka prezydenta m.st Warszawy ds. edukacji kulturalnej.

Patrycja Tuchanowska-Ruszkiewicz (W Ramach Sopotu)
Patrycja Tuchanowska-Ruszkiewicz, absolwentka Wydziału Zarządzania i Marketingu Uniwersytetu Gdańskiego. Od 18 lat zajmuje się promowaniem najpiękniejszego polskiego kurortu, a od 8 lat, czyli od samego początku istnienia, jest producentką i matką Festiwalu Fotografii W Ramach Sopotu. Prywatnie mama i flecistka.

Ewelina Bartosik (Wolskie Centrum Kultury)
Antropolożka kultury, trenerka i animatorka społeczna czasem też badaczka. Realizowała wiele procesów animacyjnych i edukacyjnych skierowanych do młodzieży, lokalnych liderów/liderek i społeczności, a także nauczycieli/nauczycielek (Fundacja Civis Polonus, Pole Dialogu, StopKlatka, Forum Dialogu i inne). Ma doświadczenie także we włączaniu kultury i sztuki do pracy ze społecznością i tożsamością miejsc, m.in. w ramach serii rezydencji artystycznych berlińskich artystów i artystek zaproszonych do działań w przestrzeni publicznej Warszawy (projekt WRSW|BRLN 2015, Fundacja TU), czy wystawy o architekturze i znaczeniu społecznym dawnego Universamu (Stowarzyszenie Flaneur, 2016). Jako aktywistka związana z Pragą-Południe, współpracowała z Biurem Kultury m.st. Warszawy jako animatorka rewitalizacji. W Wolskim Centrum Kultury realizuje projekty społeczno-edukacyjne wokół tożsamości Woli i lokalnej architektury.

Anna Michalak-Pawłowska (Dorożkarnia)
Animatorka kultury, reżyserka, teatrolożka, fotografka. Twórczyni i dyrektorka Domu Kultury Dorożkarnia, wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie, prezeska Zrzeszenia Animatorów Kultury „Forum Kraków”, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka Szkoły Tutorów. Jest członkinią European Network of Cultural Centres, Forum Kultury Mazowsze, wcześniej była ekspertką Instytutu Teatralnego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Komisji Dialogu Społecznego. W latach 2013-2020 Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy d.s. edukacji kulturalnej.

Zofia Dubowska-Grynberg (Służewski Dom Kultury)
Historyczka sztuki, edukatorka, do kwietnia 2022 r. kierowała działem edukacji Zachęty-Narodowej Galerii Sztuki. Kuratorka i koordynatorka wystaw dla dzieci m.in: Wszystko widzę jako sztukę, Co dwie sztuki to nie jedna, autorka książek o sztuce współczesnej dla dzieci i młodzieży „Zachęta do sztuki”, „Kto to jest artysta”, „Bardzo nam się podoba” . Kuratorka programów edukacyjnych i publicznych do wystaw. Pracuje w Służewskim Domu Kultury w dziale edukacji kulturalnej.



  17-17:30 / PRZERWA KAWOWA  


  17:30-18  / CASE STUDY:  KULTURA TO NIE PRODUKT.  PROMOCJA TO NIE ULOTKI.  

Justyna Kociszewska (Fotofestiwal w Łodzi)


  19:00 / ZWIEDZANIE WYSTAWY NIEDENTHAL W DOMU SPOTKAŃ Z HISTORIĄ  

wstęp tylko dla uczestników konferencji

DSH / ul. Karowa 20, 00-324 Warszawa
dojazd metrem: wejście do M1 stacja SŁUŻEW, kierunek MŁOCINY, przesiadka na stacji ŚWIĘTOKRZYSKA do linii M2 kierunek BRÓDNO, stacja: UNIWERSYTET i przejście ulicą Krakowskie Przedmieście - ok 8 minut (bilet 4,40 PLN - 75 minutowy) 


piątek 18.11


  9-9:30 KAWA NA DZIEŃ DOBRY  


  9:30-11 / PANEL III: 
  FESTIWAL FOTOGRAFII CZY POKAZY SPRZĘTOWE  -  JAK TO UMIEJĘTNIE ŁĄCZYĆ?  

Marek Arcimowicz, Karolina Jonderko, Michał Mazurkiewicz

moderatorka: Iwona El Tanbouli-Jabłońska (Służewski Dom Kultury, RAV.A)

Największe festiwale fotograficzne składają się tylko z części merytorycznej i artystycznej, pomijają prezentację sprzętu. Mniejsze, cykliczne imprezy zaczynają od pokazów sprzętowych i edukacji w zakresie obsługi, z czasem zaś pojawiają się wystawy czy spotkania, które powiększają festiwal. O współpracy z firmami od aparatów porozmawiamy z trzech perspektyw. Michał Mazurkiewicz z Leica opowie jak się sprzedaje aparaty i edukuje od strony producenta. Karolina Jonderko - ambasadorka FujiFilm podzieli się doświadczeniem obecności w edukacyjnych wydarzeniach, gdzie paradoksalnie nie opowiada o budowie aparatu. Wreszcie Marek Arcimowicz podzieli się swoim doświadczeniem organizacji modelowej współpracy między merytorycznym i artystycznym programem, a producentami sprzętów w jednym wydarzeniu - na Fotocampie. 

Marek Arcimowicz (FotoCamp)
Fotograf, dziennikarz i projektant z zawodu. Ukończył Wydział Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej. Od czasu do czasu przewodnik, wykładowca akademicki. Alpinista, narciarz. Fotograf magazynu „National Geografic Polska” - od początku jego istnienia, czyli od roku 1999. Członek SONY Imaging Ambassadors, ściśle związany z tą marką od roku 2008. Publikował na łamach wydawnictw książkowych (Znak, Stapis, Wydawnictwo Dolnośląskie, Góry, Galaktyka, National Geographic) i prasy, m.in.: „National Geographic”, „Traveller", „Geo", „Podróże", „Focus". Pomysłodawca, założyciel i gospodarz festiwalu FotoCamp w Karkonoszach, nazywanego „fotograficznym Woodstock'iem”.

www.arcimowicz.com   www.FotoCamp.pl

Karolina Jonderko (ambasadorka FujiFilm)
Córka górnika i nauczycielki muzyki. Członkini Agencji Napo Images. Absolwentka fotografii na wydziale operatorskim w Szkole Filmowej w Łodzi.  Laureatka wielu prestiżowych nagród m.in. World Press Photo 2021 czy Magnum & Ideas Tap Award, dzięki któremu odbyła staż w redakcji agencji Magnum Photos w Nowym Jorku. Swoje działania fotograficzne koncentruje na projektach długoterminowych. Większość z nich dotyka zjawiska straty i wiążących się z nią następstw (cykle: Autoportret z matką, Zaginieni, RebornMała Polska

www.karolinajonderko.com

Michał Mazurkiewicz (Leica)
Szef sprzedaży w Leica Camera Poland, szef Leica Store w Warszawie, kurator i producent wykonawczy w Leica 6x7 Gallery Warszawa. Prywatnie fotografujący oczywiście dalmierzowymi aparatami firmy Leica.

Iwona El Tanbouli-Jabłońska (Służewski Dom Kultury, RAV.A)
Fotografka, fotoedytorka, graficzka, projektantka publikacji. Dyrektorka artystyczna „National Geographic Polska”, współwłaścicielka studia fotograficzno-filmowego F11 STUDIO. Podróżuje z aparatem po świecie podejmując trudne społecznie tematy. Laureatka między innymi Grand Press Photo, Grand Front, wielokrotnie nagradzana przez National Geographic Society.


  11-11:30 PRZERWA KAWOWA  


 

  11:30-12 / CASE STUDY: KOMUNIKACJA  -  JAK BYĆ WIDZIALNYM I SKUTECZNYM  

Jak z informacji zrobić czytelną komunikację, a obserwatora zmienić w uczestnika festiwalu? Badaj, analizuj, wdrażaj - jak działa storytelling w komunikacji? Jak skutecznie promować wydarzenie jednocześnie tnąc koszty? O-błędy komunikacji - czy nasze intencje są zgodne z przekazem, który trafia do odbiorców? W jaki sposób reagować na niepowodzenia i kiedy zakończyć komunikację?


Mateusz Matuszczak
(Służewski Dom Kultury, RAV.A)

Programista, specjalista na rynku e-commerce, pomagał rozwijać kilkadziesiąt polskich sklepów internetowych. Od  2010 r. zajmuje się marketingiem. Współtworzył kampanie reklamowe w prasie, outdoorze, internetowe, video. Jako brand manager wprowadził na polski rynek szereg marek (m.in. Fenix, Vortex Optics), współtworzył nowe marki oraz opiekował się marką własną (Kolba) w rodzinnej firmie. 

Fascynuje się tematyką Usability oraz User Experience. Tworzy i upraszcza rozwiązania webowe, by były intuicyjne i zrozumiałe dla odbiorcy. Jako konsultant, doradza działowi kreatywnego w komunikacji w kampaniach reklamowych. Mateusz Matuszczak ponadto pracuje jako fotograf freelancer. Jest finalistą Grand Press Photo 2020 za reportaż z pierwszego marszu równości w Białymstoku. Publikuje w magazynie “Pismo”. Autor wystawy Gadhimai – not just blood prezentowanej w ramach 10 Opolskiego Festiwalu Fotografii. Jest współzałożycielem i prezesem Stowarzyszenia RAV.A Stories. Uczy podstaw fotografii w Służewskim Domu Kultury.


  12-13:30 / PANEL IV:  
  PROGRAM TOWARZYSZĄCY  -  FORMUŁY, MOŻLIWOŚCI, KONIECZNOŚĆ.   
  JAKIE DZIAŁANIA POWINNY SIĘ ZNALEŹĆ NA FESTIWALU?  

Marta Szymańska, Nina Giba, Marta Przybyło

moderator: Tomasz Kubaczyk  (Służewski Dom Kultury, RAV.A)

Kiedy myślimy o festiwalu fotografii, myślimy oczywiście o wystawach. Tymczasem dobry festiwal to także dobry program publiczny i edukacyjny. Niektóre polskie festiwale zaczynały od spotkań i pokazów, z czasem dopiero doszły wystawy. Projekcje filmowe, spotkania z artystami, oprowadzania kuratorskie i autorskie, warsztaty, przeglądy portfolio, dyskusje, pokazy slajdów - możliwości i formuł jest wiele i ciągle się zmieniają. Z czego powinien się składać dobry program towarzyszący? Jak i kiedy należy się zabrać za przygotowania? Jak dobierać uczestników i uczestniczki? Porozmawiamy o wieloletnich doświadczeniach z łódzkiego Fotofestiwalu z Martą Szymańską, o roli i jakości spotkań z fotografami (czyli najważniejszej części Rybnik Foto Festivalu) z Niną Gibą. Sprawdzimy także metody na działalność międzyfestiwalową oraz parytety z Martą Przybyło z Fundacji Archeologia Fotografii. 


Marta Szymańska (Fotofestiwal w Łodzi)
Kuratorka wystaw i projektów fotograficznych. Od 2004 roku współtworzy Fotofestiwal - Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi oraz Fotofestiwal Collective. Kolektyw testuje demokratyczne, poziome formy tworzenia i zarządzania projektami kulturalnymi. Marta jest odpowiedzialna za budowanie programu Fotofestiwalu oraz współpracę międzynarodową w ramach Futures - europejskiej platformy organizacji fotograficznych, której celem jest wspieranie młodych artystów. Stale współpracuje także z Fundacją Archeologia Fotografii oraz Sputnik Photos. Kuratorowała wystawy: Czuła uwaga. Urszula Czartoryską wobec fotografii (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2021); Long life for Belarus (Instytut Pileckiego w Berlinie, 2021); Be a Lady - współczesne fotografki białoruskie (Miesiąc Fotografii w Mińsku, 2020). 


Nina Giba (Rybnik Foto Festival)
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2004 roku organizuje Rybnik Foto Festival. Zawodowo zajmuje się komunikacją, copywritingiem i redakcją oraz korektą tekstów. Ma na swoim koncie wiele ogólnopolskich kampanii reklamowych. Zredagowała trzy książki, z których jedna poświęcona jest fotografii. Bywa kuratorką wystaw i jurorką w konkursach fotograficznych. Strona www.festiwal.rybnik.pl


Marta Przybyło (Fundacja Archeologia Fotografii, Społeczne Centrum Fotografii)
Projektantka książek, kuratorka wystaw, historyczka sztuki, artystka, feministka.
Pracuje w Fundacji Archeologia Fotografii / Społecznym Centrum Fotografii (które obecnie współprowadzi). Opracowała wiele książek i wystaw prezentujących twórczość autorek/-ów  których archiwa opracowuje FAF.
Absolwentka historii sztuki na UW, Warszawskiej Szkoły Fotografii oraz podyplomowych Gender Studies IBL PAN. Od kilku lat tworzy kolaże i fotografie związane z życiem codziennym i (solo) macierzyństwem.
Współtworzy kolektyw zinowy Syreny i Glonojady. Jej książka "Zrosty" zdobyła tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2020.


Tomasz Kubaczyk (Służewski Dom Kultury, RAV.A)
Fotograf, edukator, kurator. Absolwent Warszawskiej Szkoły Fotografii. Od ponad 20 lat zajmuje się zawodowo fotografią, jej digitalizacją i postprodukcją oraz projektowaniem i składem DTP książek, albumów oraz wystaw. Przez 20 lat pracy pracował przy produkcji ponad 100 książek oraz 80 wystaw. Wśród instytucji, z którymi współpracował są m.in. Zachęta-Narodowa Galeria Sztuki, Ossolineum, Muzeum Warszawy, Dom Spotkań z Historią, Muzeum Powstania Warszawskiego, Kolekcja Wrzesińska, Polska Akcja Humanitarna, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytut Teatralny, Ośrodek KARTA i wiele innych. Pracuje w Dziale Wydawnictw Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. Jest również współkuratorem kolekcji Fotografii Architektury NIAiU. Członek Stowarzyszenia RAV.A Stories. Studiuje w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie.


 13:30-14:30 PRZERWA OBIADOWA 


  14:30-16 / PANEL V:   
  JAK PRACOWAĆ Z KSIĄŻKAMI FOTOGRAFICZNYMI NA FESTIWALACH?  

Franek Ammer, Paweł Rubkiewicz, Katarzyna Zolich

moderatorka: Joanna Kinowska (Służewski Dom Kultury)

Obecność książek fotograficznych na festiwalach w Europie to już praktycznie reguła. Jak można z nimi pracować? Czy lepiej zorganizować konkurs czy wystawę? A jeśli wystawę - tematyczną czy według formatu? Jak pokazywać książki - przypięte do stołów, na wideo czy w gablocie za szybą? Porozmawiamy z Frankiem Ammerem o doświadczeniach związanych z konkursem Fotograficzna Publikacja Roku i praktykami obecnymi na Fotofestiwalu. Będzie mowa również o festiwalu i kolekcji zinów oraz bogatej edukatorsko działalności Katarzyny Zolich. Poruszymy także kwestie obecności książek w sprzedaży na festiwalach dzięki doświadczeniom Pawła Rubkiewicza z Bookoff’u. 


Franek Ammer (Fotofestiwal w Łodzi)
Artysta, kurator i organizator. Członek rady programowej Międzynarodowego Festiwalu Fotografii - Fotofestiwal w Łodzi. Przez wiele lat współtworzył wrocławski TIFF Festival we Wrocławiu jako kurator wystaw oraz sekcji Publikacje poświęconej popularyzowaniu książek fotograficznych. Współgospodarz Przestrzeni Roboczej - miejsca eksperymentu artystycznego i spotkań publiczności z artystami z różnych dziedzin sztuki. Obecnie jest członkiem nowopowstałego kolektywu wydawniczego i łódzkiej przestrzeni do działań 19 Rzek. Jest stałym jurorem w konkursach na Fotograficzną Publikację Roku oraz Programu Otwartego Fotofestiwalu (dawniej Grand Prix). Wielokrotnie brał udział jako recenzent w międzynarodowych przeglądach portfolio dla fotografów min. podczas Landskrona Foto, Unseen Amsterdam, Miesiąca Fotografii w Krakowie, Format Festival w Darby. Koordynator działań w ramach Europejskiej Platformy Fotograficznej – Parallel, wspierającej młodych twórców – artystek/-ów i kuratorek/-ów. Asystent w pracowni Dokumentu Fotograficznego na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.


Paweł Rubkiewicz (Księgarnia Artystyczna Bookoff)
Współzałożyciel sieci księgarni artystycznych Bookoff, współorganizator Warszawskich Targów Książki Artystycznej, prywatnie miłośnik fotografii amerykańskiej. Absolwent Wydziału Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2002-2005 studiował na Europejskiej Akademii Fotografii - to właśnie wówczas po raz pierwszy narodził się pomysł stworzenia księgarni z publikacjami o sztuce i kulturze. W ramach prowadzenia księgarni, współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a także łódzkimi Fotofestiwalem i Festiwalem Łódź Design.


dr Katarzyna Zolich (Paperlust Photobook Fest/Targi zinów Art Bibuła Online, Paper Beats Rock/ Małe Nakłady)
Fotografka, doktora sztuki. Absolwentka Wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2009), Akademii Fotografii w Krakowie oraz  Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Działała w fundacji Paper Beats Rock teraz Małe Nakłady, w której współtworzy i współorganizuje wydarzenia popularyzujące wiedzę na temat zinów i książek fotograficznych; organizuje i prowadzi warsztaty edytorskie w całej Polsce. Prowadzi bibliotekę zinów online: Małe Nakłady. Interesuje się pracą zbiorową i zagadnieniami społecznymi, szczególnie w odniesieniu do symboliki władzy i przemocy symbolicznej. W swojej praktyce stara się łączyć fotografię z edukacją emocjonalną.


  16-16:15 /  PODSUMOWANIE I ZAMKNIĘCIE KONFERENCJI  

 

Jeśli uważasz, że to wydarzenie idealnie odpowiada Twoim potrzebom i zainteresowaniom - napisz na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z odpowiedzią na pytanie: dlaczego chcesz wziąć udział w konferencji.

 


Projekt „Perfect photofestival” zrealizowany w ramach „Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych” w ramach „Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój” prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.


Organizator: Służewski Dom Kultury
logoWWW130 SluzewskiDK

Partner: Dom Spotkań z Historią
logoWWW130 DSzH
Współpraca:

Księgarnia Artystyczna Bookoff, Stowarzyszenie RAV.A, Fotocamp, Rybnik Foto Festival, W Ramach Sopotu, Miesiąc Fotografii w Krakowie, Fotofestiwal w Łodzi
Muzeum Fotografii MuFo, Fundacja Archeologia Fotografii, Społeczne Centrum Fotografii, Wolskie Centrum Kultury, Dorożkarnia, Leica, Paperlust Photobook Fest/Targi zinów Art Bibuła Online, Paper Beats Rock/ Małe Nakłady, Fotograficzna Publikacja Roku.


belka6 współpraca