Przejdź do treści (Skrót: Ctrl+Shift+5)

Nagłówek artykułów

Kino

MILLENIUM DOCS AGAINST GRAVITY Film Festival 2017

Wpis archiwalny

against news

MILLENIUM DOCS AGAINST GRAVITY Film Festival 2017 - zapraszamy na lokalną odsłonę jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie.

Program (niedziela, 21.05.2017):
13.00 -  
Blok: Działasz
15.00 -
„Kraina Oświeconych”
17.00 -
„Jak spotkać syrenę”
19.00 -
„Wszystkie rządy kłamią”

BLOK: DZIAŁASZ! - cena biletu: 10 zł
Czasem trzeba wziąć sprawy w swoje ręce – jeśli czegoś bardzo pragniemy lub uważamy, że coś trzeba zmienić, albo chcemy o coś zawalczyć. Los czasem nie sprzyja, ale zawsze znajdzie się jakieś wyjście. Bohaterowie filmów w znakomity sposób pokazują, że wszystko zależy od naszego zaangażowania, wiary i….fantazji.

Krowa koniemKrowa, która miała być koniem
(A Cow in a Wrong Body)
Holandia / The Netherlands, 2016, 18 min.
reż. / dir. : Denise Janzée
Zdjęcia / Cinematography by:
Producent / Producer:
Produkcja / Production: Hollandse Helden
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards

Czym można zastąpić konia? Oczywiście, że krową! Jantien (15 lat) mieszka na wsi i bardzo chciała mieć swojego konia, ale jest to niemożliwe. Dlatego postanowiła swoją krowę Mo traktować jak konia. Mimo powszechnego zdziwienia, po kilku treningach krowa nauczyła się galopować i skakać, a nawet wzięła udział w konkursie jeździeckim. Czy Jantien dostanie swojego wymarzonego konia? Co się stanie z krową Mo? Film w doskonały sposób pokazuje, że wystarczy zmienić punkt widzenia, żeby mieć to, czego się chce.

Like all “horse girls”, Jantien (15) would really like to have her own horse, but that’s impossible. So Jantien decides to train her cow Mo instead. Mo is every bit as good as a horse. She trots, gallops, jumps and even competes in horse shows. When Jantien turns 16, she will finally get a horse. Will her love for Mo fade? A film about a special friendship between a horse girl and a cow.

-    -    -    -    -

krolowa pszczolKrólowa Pszczół
(Pien Queen of the Bees)
Holandia / The Netherlands, 2015, 16 min.
reż. / dir. : Ellen Vloet
Zdjęcia / Cinematography by: Roel van‘t Hoff
Producent / Producer: Renko Douze, Hasse van Nunen
Produkcja / Production: Merle Bemelmans
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2015 – Cinekid / Cinekid

Masz 10 lat i dowiadujesz się, że pszczoły mogą na zawsze zniknąć z naszego świata. Co robisz? Dzwonisz do przyjaciół i zaczynasz działać! Tak, to prawda - rzadko się to zdarza, ale Pien właśnie to zrobiła. Rozdaje sąsiadom informacyjne ulotki, ma własne ule na podwórku, a jej największym marzeniem jest zabranie pszczół na pole rzepaku – do nektarowego raju. Pen walczy nie tylko o pszczoły, ale również o swoje zdrowie - choruje na raka. Lekarze są dobrej nadziei. Poznajcie losy tej dzielnej dziewczynki!

Since ten-year-old Pien was told that bees are under threat of extinction, she has found her goal in life: saving tbees. Together with her friend Bouwe she comes up with plans and actions to stop bees from dying out. She has set up some hives in the backyard and dreams of a visit to a rape seed field, which is a true nectar paradise. This coming spring she would love to take her bees there, so they can do what they do best. While Pien is focused on saving the bees’ lives, she is also fighting for her own. She’s being treated for bone cancer and she’s forced to go to the hospital a lot. Will she succeed in getting to her field of dreams nevertheless?

-    -    -    -    -

Chłopiec cukruChłopiec z cukru
(Jesser and the Sugarcane)
Holandia / The Netherlands, 2016, 15 min.
reż. / dir. : Godelieve Eijsink
Zdjęcia / Cinematography by: Pierre Rezus
Producent / Producer: Anouk Donker,vKiyomi Molin
Produkcja / Production: EO/IKONdocs
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam

Nikaragua to państwo w Ameryce Środkowej, w którym zawsze jest ciepło i można bawić się pośród wysokich pól trzciny cukrowej. Brzmi wspaniale, ale nie dla naszego bohatera. Jesser co prawda kocha rośliny, ale poza jedną, właśnie trzciną cukrową, która otacza go ze wszystkich stron. Jego życie nie jest łatwe. Tata mimo choroby, podobnie jak inni mężczyźni w wiosce, musi pracować na plantacji. Jest to jedyna praca w okolicy i prawdopodobnie chłopca czeka taki sam los. Poznajemy zupełnie inny świat, w którym muszą żyć dzieci, pełen trudności, ale również wiary, że można zmienić swój los. Czy im się uda?

Jesser lives in Chichigalpa, Nicaragua, in the middle of where sugarcanes are produced. The wooden houses and huts in this area are in poor condition because they are built on dusty and heated ground.
Jesser’s father is sick and suffers from severe kidney failure, like many other men in the village who cut sugarcanes. Unfortunately, this is the only work on offer. Jesser, as the eldest son, will probably have to do the same work as his father in the future. He wants to change his fate and is trying his utmost best to plan another future for himself. Will he ever succeed?

-    -    -    -    -

Kraina oświeconychKraina oświeconych
(The Land of the Enlightened)
Belgia / Belgium, 2015, 87 min.
Reżyseria / Directed by: Pieter-Jan De Pue
Zdjęcia / Cinematography by: Pieter-Jan De Pue
Producent / Producer: Bart Van Langendonck
Produkcja / Production: Savage Films, Fastnet Film, Gebrueder Beetz Filmproduktion, Submarine
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 – FF Sundance: Nagroda Specjalna Jury za Najlepsze Zdjęcia / FF Sundance: World Cinema Documentary Special Jury Award for Best Cinematography, 2015 – MFF Rotterdam / IFF Rotterdam

Kręcona przez kilka lat porywająca wizualnie alegoryczna epopeja o Afganistanie, ukazanym przez pryzmat nieznanej wcześniej prawdziwej historii. Obserwujemy spektakularne panoramy afgańskiego krajobrazu: żyzne doliny, przysypane kurzem stepy, ośnieżone majestatyczne szczyty Hindukuszu i Pamiru. Poznajemy historię o mitycznych początkach Afgańczyków i ich narodu, a następnie o młodym Gholamie, który prowadzi dziki gang uzbrojonych kilkunastoletnich chłopców z plemienia Kuchi, którzy żyją w górach, całkowicie bez wsparcia dorosłych, palą i handlują opium, rozbrajają stare radzieckie miny, a następnie sprzedają materiały wybuchowe dzieciom pracującym w kopalni lapis lazuli. Za opium, które dostają w ramach okupu od szmuglerów narkotyków, otrzymują od amerykańskich żołnierzy złom wojskowy. Gdy Gholam zastanawia się nad przyszłością gangu po wycofaniu się Amerykanów z Afganistanu, inna szajka stara się utrzymać ścisłą kontrolę nad karawanami przemycającymi lapis lazuli przez płaskowyż Pamiru. Z drugiej strony obserwujemy bazę operacyjną bronioną przez amerykańskich i afgańskich żołnierzy próbujących zneutralizować postępy Talibów na peryferiach strefy Afganistanu kontrolowanej przez siły koalicyjne. Film doskonale łączy fikcyjne i dokumentalne techniki narracyjne, choć gra dzieci w całości oparta jest na improwizacji. Jest przykładem oszałamiającego, sugestywnego, choć bardzo intymnego travelogue’a, ukazującego portret kraju i ludzi rozdartych wojną. Na uwagę zasługują zdjęcia autorstwa reżysera filmu, belgijskiego fotografa i filmowca Pietera-Jana De Pue, nagrodzone za najlepsze zdjęcia na festiwalu filmowym w Sundance.

Cena biletu - 13 PLN

-     -     -     -     -

spotkac syreneJak spotkać syrenę
(How to Meet a Mermaid)
Holandia, Dania, Belgia / The Netherlands, Denmark, Belgium, 2016, 90 min.
Reżyseria / Directed by: Coco Schrijber
Zdjęcia / Cinematography by: Lars Skree
Producent / Producer: Frank van den Engel
Produkcja / Production: Zeppers Film & TV
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam

Film przedstawia trzy historie ludzi, którzy z różnych powodów oddali swoje życie morzu. Schrijber tworzy wielowarstwowy esej filmowy, w którym sceny z poszukiwań śladów jej zaginionego brata i dwójki pozostałych bohaterów zestawia z pięknymi ujęciami pejzaży, oddającymi piękno i niszczycielską moc morza. Operatorem wysmakowanych stylistycznie obrazów jest Lars Skree, autor zdjęć do takich filmów jak „Armadillo” i „The Look of Silence”.

Czy morze i jego zjawiskowa, nieprzewidziana natura mogą być wartą poświęcenia życia alternatywą dla naszej rzeczywistości? Film przedstawia historie trzech osób, które zdecydowały się powierzyć swoje życie wodzie w poszukiwaniu dla siebie lepszego miejsca na Ziemi. Lex Schrijber, brat reżyserki filmu, wyjechał we wrześniu 2000 roku z przyjaciółmi na wyprawę nurkową do Egiptu. Nigdy z niej nie wrócił. Jego buty, ubranie i nóż nurkowy znaleziono – ułożone równo – na jednej z plaż nad Morzem Czerwonym. Lex nigdy nie nurkował bez noża i ten fakt dowodzi, że zdecydował się popełnić samobójstwo. Jego ciała nigdy nie odnaleziono. Młoda Brytyjka Rebecca Coriam należała do załogi liniowca Disney. W 2011 roku w niewyjaśnionych okolicznościach zniknęła ze statku u wybrzeży Meksyku i słuch o niej zaginął. Ostatnim bohaterem jest Miguel, surfer z Meksyku, który pewnego dnia wyrusza w zuchwałą podróż przez ocean do USA. Trzy historie ludzi, którzy z różnych powodów ciała decydują się na desperacki krok na morzu.

In ”How To Meet a Mermaid” the sea connects the lives of Rebecca, Lex and Miguel in, on and under the surface of the water. The sea is both beauty and danger, friend and foe. Through the mood of the ocean, the audience becomes part of the doubts, sadness and courage of the protagonists who seek help in the ocean. Director Coco Schrijber also turns to the ocean for answers about her missing brother Lex, but however understanding, vigorous or tranquil the sea is, eventually it is just water and indifferent to our questions. Rebecca, Lex, Miguel and their family left behind must fend for themselves.

Cena biletu - 13 PLN

-     -     -     -     -

wszystkie kłamiąWszystkie rządy kłamią
(All Governments Lie: Truth, Deception, and the Spirit of I.F. Stone)
USA / USA, 2016, 90 min.
Reżyseria / Directed by: Fred Peabody
Zdjęcia / Cinematography by: John Westheuser
Producenci / Producers: Peter Raymont, Andrew Munger, Steve Ord
Produkcja / Production: White Pine Pictures
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2016 – MFF Toronto / TIFF Toronto

Film dedykowany Isidorowi Feinsteinowi Stone'owi – amerykańskiemu pionierowi niezależnego dziennikarstwa politycznego, zażartemu krytykowi kolejnych rządów, autorowi hasła All governments lie – wszystkie rządy kłamią. Człowiekowi, który przez całe swoje zawodowe życie demaskował kłamstwa, którymi kolejni amerykańscy prezydenci karmili społeczeństwo w imię różnych interesów elit. Jest to zaskakująca i niepokojąca opowieść o tym, jak kolejne rządy USA i innych światowych potęg coraz silniej sterowane są przez międzynarodowe korporacje i grupy wpływów. Jak okłamują publikę, gromadzą nielegalnie dane na temat swoich obywateli, manipulują faktami przy podejmowaniu decyzji militarnych oraz tworzą systemy pośrednio zależnych od wielkiej polityki medialnych korporacji.
Film śledzi historię niezależnego dziennikarstwa w USA od czasów pioniera I. F. Stone'a po dzisiejszych dziennikarzy operujących w świecie nowych mediów i internetu. Przygląda się dokładnie procesom inwigilacji i próbom sterowania dziennikarzami przez wielkie kompanie medialne. Opisuje nacisk, jaki na prasę wywierają rządy i stojący za nimi wielcy gracze. Przygląda się konfliktom zbrojnym i temu, jak kolejne ekipy przygotowują pod nie grunt nie w oparciu o fakty, ale o określone interesy – czy to finansowe czy polityczne – grup wpływów i lobbystów. Twórcy zastanawiają się nad granicami wolności słowa i nad miejscem niezależnego dziennikarstwa na zmieniającej się z dużą prędkością scenie medialnej poddanej procesom globalizacji, redefiniującej się po nastaniu live streamingu, nowych możliwości dostępu do informacji i rozkwicie mediów społecznościowych.

W filmie wypowiadają się najwybitniejsze postaci amerykańskiego dziennikarstwa niezależnego: Jeremy Scahill i Glenn Greenwald – obaj z serwisu online „The Intercept” czy Amy Goodman z internetowej telewizji Democracy Now!, ale także intelektualiści na czele z Noamem Chomskym czy niezależni filmowcy jak Michael Moore.
Independent journalists Jeremy Scahill, Glenn Greenwald and filmmakers such as Michael Moore expose government lies and corporate deception, inspired by the legendary investigative journalist I.F. Stone. ”All Governments Lie: Truth, Deception, and the Legacy of I.F. Stone” is a theatrical documentary created by a team of Emmy Award-winning filmmakers, who subscribed to I. F. Stone’s newsletter in their teens. “I. F. Stone’s Weekly” inspired us then, and compels us now to tell the story of a new wave of independent, investigative, adversarial journalists following in Stone’s footsteps. We hope this film will inspire the next generation of independent journalists, many of whom are now in college, to carry on I.F. Stone’s legacy of speaking truth to power. This film will change the way you look at the mainstream media or “MSM”. Giant media conglomerates are increasingly reluctant to investigate or criticize government policies – particularly on defense, security and intelligence issues. Stone is little known today, but ”All Governments Lie” will reveal the profound influence he’s had on contemporary independent journalists like Greenwald, Scahill, Goodman and others.

Cena biletu - 13 PLN