MILLENIUM DOCS AGAINST GRAVITY Film Festival 2017 - zapraszamy na lokalną odsłonę jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie.
Program (sobota, 20.05.2017):
15.00 - „Niemieckie życie”
17.00 - „Czynić dobro”
19.00 - „Amatorzy w kosmosie”
Niemieckie życie
(A German Life)
Austria, Niemcy / Austria, Germany, 2016, 113 min.
Reżyseria / Directed by: Christian Krönes, Florian Weigensamer, Roland Schrotthofer, Olaf S. Müller
Zdjęcia / Cinematography by: Frank van Vught, Davor Marinkovic
Producenci / Producers: Christian Krönes, Roland Schrotthofer
Produkcja / Production: Blackbox Film & Medienproduktion GmbH
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2017 – Zagrebdox Zagrzeb/ Zagrebdox Zagreb, 2016 – DocPoint Helsinki / DocPoint Helsinki, 2016 – Visions du Réel Nyon / Visions du Réel Nyon
Kameralny portret Brunhilde Pomsel – kobiety, która w czasie II wojny światowej była sekretarką jednego z najwyżej postawionych nazistów, Josepha Goebbelsa. Dziś ma 105 lat i pomimo słabego wzroku i problemów z chodzeniem, jej umysł i pamięć wydają się odporne na działanie czasu. Twórcy filmu oddają jej głos, wybierając najbardziej minimalistyczne medium: czarno-biały obraz, zbliżenie twarzy, żadnego tła, żadnych dekoracji, żadnych dźwięków z offu, samo słowo.
Czerń i biel, w jakich przedstawiona jest twarz kobiety, wyostrzają głębokie bruzdy, jakie wyrył na niej czas. Gęsta sieć zmarszczek przypomina korę drzewa. W miarę opowieści dowiadujemy się, co kryje się pod tą powierzchnią. Historia życia i ocena minionych wydarzeń zostają jaskrawo oświetlone przez czarno-biały filtr historii. Tymczasem treścią opowieści, z jaką konfrontujemy się jako widzowie, jest szarość, zwykłe banalne życie determinowane podstawowymi instynktami, unikaniem bólu, lękiem, obowiązkiem, konformizmem, obojętnością wobec polityki czy spraw, na które wydawałoby się nie mamy żadnego wpływu. I tylko co jakiś czas relację kobiety przerywają krótkie archiwalne materiały przedstawiające triumfy Trzeciej Rzeszy i ich tragiczne skutki.
Although Brunhilde Pomsel always described herself as just being a side-line figure and not at all interested in politics, she nevertheless got closer to one of the worst criminals in world history than anyone else presently alive. Today aged 105, Pomsel used to work as secretary, stenographer and typist for the Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels. Brunhilde Pomsel’s life mirrors the major historical ruptures of the 20th century and German life thereafter. Nowadays, many people presume that the dangers of war and fascism have long been overcome. Brunhilde Pomsel makes it clear that this is certainly not the case. “A German Life” forces viewers to ask themselves what they would have done and whether they would have sacrificed any possible moral principles in order to advance their own careers. Her extraordinary biography and unique personal journey into the past lead to disturbing and timeless questions: have we moved on or are we still unclear about our own morals and humanism? And more importantly: where do I stand on these issues today?
Cena biletu - 13 PLN
- - - - -
Czynić dobro
(Doing Good)
Norwegia / Norway, 2015, 93 min.
Reżyseria / Directed by: Margreth Olin
Zdjęcia / Cinematography by: Øystein Mamen, Matthias Bieber
Producent / Producer: Margreth Olin
Produkcja / Production: Speranza Film
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 – MFF Tromsø / IFF Tromsø, 2016 – MFF Göteborg / IFF Göteborg
Margreth Olin opowiada w swoim filmie o sile nadziei. Reżyserka sportretowała 22 osoby szukające pomocy u Joralfa Gjerstada, znanego z uzdrawiającej mocy rąk. Przez ostatnie 65 lat 50 tysięcy ludzi odwiedziło go w Snåsa, wiosce na północy Norwegii, mając nadzieję, że jest w stanie ich uleczyć.
Joralf Gjerstad to norweski uzdrawiacz ciała i duszy, który pomógł tysiącom ludzi na świecie. Urodził się w 1926 roku w Snåsa i znany jest w całej Norwegii jako „człowiek o ciepłych dłoniach”. Od domorosłych szarlatanów różni go wiele, między innymi głęboka religijność, a przede wszystkim to, że za udzielaną pomoc nigdy nie brał pieniędzy. Gjerstad jest chrześcijaninem i twierdzi, że jego dar uzdrawiania pochodzi od Boga. Służbie chorym podporządkował całe swoje życie. Przez 25 lat pracował w mleczarni, zaś przez 16 w lokalnym kościele. Napisał kilka historycznych książek, ale jego największym osiągnięciem jest pomoc potrzebującym. Przez ostanie 65 lat odwiedziło go ponad 50 tysięcy ludzi, mających nadzieję na uzdrowienie.
Film jest portretem tej zupełnie wyjątkowej i niezwykle skromnej osoby. Odkrywamy nie tylko to, jak Gjerstad funkcjonuje na co dzień, lecz również poznajemy jego bezpośrednie relacje z odwiedzającymi go pacjentami. Są wśród nich osoby, które miały traumatyczne dzieciństwo, ofiary nieudanych operacji, ludzie nieuleczalnie chorzy lub dotknięci psychozą, strachem czy wstrętem, co uniemożliwia im normalne życie. To właśnie dobrowolny i bezinteresowny gest prostego człowieka przynosi im pomoc i na zawsze odmienia ich los. Czy jako społeczeństwo i cywilizacja jesteśmy w stanie nauczyć się czegoś z postawy Gjerstada wobec świata i drugiego człowieka? Sam Gjerstad zgodził się powrócić do praktyki uzdrawiania, której z uwagi na wiek zaprzestał, specjalnie na potrzeby filmu. Gjerstad nigdy nie zgodził się na zbadanie swojego daru, mimo próśb ze strony naukowców.
“Doing Good” is a film about the importance of hope. Margreth Olin has filmed 22 people meeting Joralf Gjerstad. Over the past 65 years over 50,000 people have traveled to the small village Snåsa in the north of Norway, hoping that he'd be able to help them. A childhood ruined by bullying. A mishap during surgery. Unexpected, terminal illness. Self-loathing inherited through generations. Living with constant anxiety. Then, suddenly, a compassionate gesture from a total stranger changes your whole life. What actually happens? Can we as a society learn something from one man´s genuine compassion? Can this film teach us anything about our ability to conquer illness? When Margreth was in the final stage of editing this film, her husband suddenly suffered a massive stroke. How do we recreate ourselves?
Cena biletu - 13 PLN
- - - - -
Amatorzy w kosmosie
(Amateurs in Space)
Dania / Denmark, 2016, 89 min.
Reżyseria / Directed by: Max Kestner
Zdjęcia / Cinematography by: Max Kestner, Claus Mejling, Pol Mejer, Kim Høgh Mikkelsen
Producent / Producer: Sigrid Dyekjær
Produkcja / Production: Danish Documentary Production
Wybrane festiwale i nagrody / Selected festivals and awards: 2016 – IDFA Amsterdam / IDFA Amsterdam, 2016 – Docpoint Helsinki / Docspoint Helsinki
Peter i Kristian już jako chłopcy marzyli tylko o jednym – chcieli polecieć w kosmos w zbudowanej przez siebie rakiecie kosmicznej. Gdy dorośli, postanowili zrealizować ten plan i tym samym stać się pierwszymi w historii kosmonautami-amatorami.
Dwaj duńscy przyjaciele: Peter i Kristian już jako chłopcy marzyli tylko o jednym – chcieli polecieć w kosmos w zbudowanej przez siebie rakiecie kosmicznej. Gdy dorośli, postanowili zrealizować ten plan i tym samym stać się pierwszymi w historii kosmonautami-amatorami. Wiedzieli, że jeśli im się uda, Dania będzie czwartym w historii krajem, który zdołał wysłać ludzi poza granice orbity ziemskiej. Co ciekawe, szybko okazało się, że przy realizacji tego celu brak funduszy to najmniejszy problem. Dwaj amatorzy kosmicznych podróży zrealizowali swój plan. Zbudowali tanim sumptem rakietę, która kosztowała ich równowartość małego samochodu, podczas gdy kosmiczny program Apollo pochłonął miliony dolarów i wymagał zaangażowania 400 000 ludzi.
Gdy Peter i Kristian potrzebowali konkretnych materiałów, szli do lokalnego sklepu dla majsterkowiczów, gdzie znajdowali praktyczne rozwiązanie złożonych technologicznie problemów. Entuzjazm i zaangażowanie spowodowały, że skupili wokół siebie grupę entuzjastów podróży kosmicznych z całego świata, którzy wspierali ich swoją wiedzą i doświadczeniem, podtrzymując wiarę, że wszystko, co robią ma głęboki sens. Jednak gdy pierwszy test własnoręcznie zbudowanej rakiety przebiegł pomyślnie, pojawiła się walka o przejęcie kontroli nad projektem, co poważnie zagroziło jego dalszej realizacji.
Kręcony przez sześć lat film jest nie tylko portretem pozytywnych fascynatów, którzy za wszelką cenę starają się zrealizować swoje plany. Pokazuje również jedno z największych marzeń człowieka – szalone i wyzwalające zarazem – udowadniając, że nawet najbardziej nierealne fantazje można zrealizować przy pomocy wiary, pracy i uporu, które pozwolą pokonać największe przeciwności losu.
In today’s money the Apollo space program would have cost a hundred billion dollars; at its peak, it employed around 400,000 people. Peter Madsen and Kristian von Bengtson are two Danish friends who dream of spending a tiny fraction of that sum, working with the smallest possible team, to build a do-it-yourself rocket for the first amateur mission into space. Madsen himself will have the honor of following in Neil Armstrong’s footsteps, though his chance of success is as slight as an amateur soccer team winning the Champions League. They embark on their crackpot enterprise armed with some serious technical skills and an adventurous spirit. When they need materials they simply go to the local DIY store, and they always find practical solutions to complex issues. Director Max Kestner closely follows the process over six years, recording how – to the astonishment of everyone – the duo and their ever-expanding entourage of enthusiastic fellow amateurs succeed in building a properly functioning rocket. After the first successful test launch, however, a battle for control breaks out, jeopardizing the project.
Cena biletu - 13 PLN