Przejdź do treści (Skrót: Ctrl+Shift+5)

Nagłówek artykułów

Warsztaty

Kurs fotografii online #13 / Linie: po nitce do treści

Wpis archiwalny

Kolejna lekcja "Kolektywu od A do Z". Tym razem tematem są linie.

Kurs fotografii online to propzycja samorozwoju od SDK na czas kwarantanny (ale nie tylko!).  Pełny program warsztatów do wykonania w domu znajdziesz TUTAJ - #zostajewdomu.

Linie: po nitce do treści


Wzrok podąża za liniami. Nie ma bez nich świata, ani świata natury, ani miejskiej architektury. Fotografowie chcący uzyskać czytelną kompozycję powinni na nie uważać, lecz mogą je także wykorzystać do swoich celów. Dziś przyglądamy im się uważniej, sprawdzamy, czemu służyć mogą linie i jak można dzięki nim ubogacić zdjęcie.

Kadrowanie centralne, linie zbieżne prowadzące do nastolatka siedzącego na dziobie łódki na rzece, chłopiec ma na uszach słuchawki i sfotografowany jest tyłem. Fot. Agnieszka Mocarska
Fot. Agnieszka Mocarska

Linie prowadzące

Jeżeli na zdjęciu pojawia się linia i kusi, by za nią iść, najlepiej niech gdzieś doprowadzi. To podstawowa funkcja linii w fotografii. Linie prowadzące przyciągają wzrok do głównego tematu zdjęcia. Ludzkie oko lubi takie zagadki i lubi być prowadzone po starannej kompozycji ujęcia. Może doprowadzić do czegoś/kogoś w kadrze, a może wyprowadzić widza poza zdjęcie. Spróbuj obu technik.

Linie prowadzące uformowane w drogę na łące, droga wypełniona jest wielkimi kałużami, biegną po nich kilkuletnie bliźniaczki, linia prowadzi wzrok do dziewczynki w tle, przesuniętej kreatywnie ku końcowi kadru. Fot. Agnieszka Mocarska
Fot. Agnieszka Mocarska

Budowanie perspektywy

Zdjęcie jest z natury płaskie. Zadaniem fotografa jest skomponować ujęcie tak, by odtworzyć trójwymiar rzeczywistości. Linie zbieżne służą do budowania perspektywy i tworzenia głębi, tu dobrze się sprawdzają ujęcia symetryczne.

Linie tworzące perspektywę i budujące głębię, tutaj są nimi poręcze w zabawce na placu, idzie po niej kilkuletnia dziewczynka w różowej kurtce, jest skoncentrowana na tym, by utrzymać równowagę, kadrowanie centralne. Fot. Zuzanna Jach
Fot. Zuzanna Jach

Linie w służbie emocji

Linie niosą energię. Może nigdy o tym nie myślałaś/myślałeś, lecz orientacja linii może także budować nastrój lub go wywoływać. Poziome związane są ze stabilnością oraz spokojem, pionowe to siła, moc, optyczne wydłużenie, a skosy i krzywe linie dodają dynamiki, poruszają fotografią. Ważną rolą jest budowanie struktury tła, rytm oraz powtarzalność elementów mogą zdziałać cuda.

Struktura zdjęcia utworzona z linii schodów w Muzeum Narodowym, na schodach leży okołoroczny dzidziuś w pozycji „dalej nie idę” Dziecko znajduje się w mocnym punkcie, zdjęcie czarno-białe eksponuje rytm schodów. Fot. Agnieszka Mocarska
Fot. Agnieszka Mocarska

Linie poziome mają specjalne miejsce w fotografii krajobrazu. Wpływają na równowagę całego zdjęcia. Pamiętaj o regule trójpodziału, żeby linia pozioma nie była centralnie usadowiona, tylko w ⅓ lub ⅔ kadru. Warto też umieścić w złotym punkcie (patrz: lekcja o trójpodziale https://sdk.waw.pl/wydarzenia/rodzaj-wydarzenia/warsztaty/kurs-fotografiionline-12-podzial) drzewo, człowieka, przedmiot, coś co ubarwi kadr.

Zdjęcie krajobrazowe, podzielone na trzy części dzięki horyzontowi, linii piasku oraz morza, na przecięciu linii trójpodziału znajdują się dwie postacie. Fot. Zuzanna Jach
Fot. Zuzanna Jach

Spójrz linii w oczy

Linie mogą wyrazić konkretną dynamikę, a Ty możesz do nich podejść w dowolny sposób. Z bliska i w ukosie uzyskasz dynamiczną i żywą jej wymowę. ZMiana kąta albo pogłębi wewnętrzny vibe ujęcia dzięki skosowi, a złagodzenie jej wymowy zadziała przeciwnie.

Oraz inaczej: jeśli akurat nie możesz pozbyć się linii z kadru, nie jest ona tematem, możesz zmniejszyć jej rolę, układając ją dokładnie równo w poziomie. Możesz też manewrować perspektywą, aby zupełnie umniejszyć jej rolę.

Linie nieeksponowane w kompozycji, po obu stronach kadru są dwie osoby w relacji, po lewej tata, po prawej synek, tata rozmawia przez telefon, chłopiec wyczekuje, przestrzeń pomiędzy nimi jest czysta. Fot. Zuzanna Jach
Fot. Zuzanna Jach

Do dzieła!

Zanim przystąpisz do realizacji tego zadania, spojrzyj na świat bez aparatu, za to z filtrem w oczach. Spójrz na rzeczywistość przez pryzmat geometrii, poszukaj linii prowadzących, linii nadających rytmu, dostrzeż je i pozwól się im prowadzić. Możesz też przejrzeć prasę i książki, aby odkryć ich potęgę, bo siły linii używa się dość powszechnie w sztukach wizualnych.

Zdjęcie zbudowane na liniach wymalowanych nogami stąpającymi po brzegu wanny, nogi są pomalowane farbami, tło jest wypełnione delikatną strukturą w pionowe pasy. Fot. Zuzanna JachDwulatek trzyma się poręczy i sięga po coś na podłodze, fotografia jest w pionie i buduje stabilność oraz pewność tego, że tu się nie upadnie, jest się czego złapać. Fot. Zuzanna JachLinie w służbie budowania przestrzeni, ściana luster jest linią prowadzącą do postaci fikającej na drążku, postać i pomieszczenie Centrum nauki Kopernik odbija się w szybie i dubluje rzeczywistość. Fot. Agnieszka Mocarska
Fot. odpowiednio: Fot. Zuzanna Jach, Fot. Zuzanna Jach, Agnieszka Mocarska

Zapraszamy do dzielenia się z nami Waszymi zdjęciami na zamkniętej grupie "Zapraszamy do domu" (link poniżej). Zbierzemy tam nasz prace, podzielimy się uwagami, jeśli ich potrzebujesz, wybrane prace mogą finalnie trafić na wystawę rodzinnej fotografii dokumentalnej, którą planujemy na dalszy czas. 


Link do grupy: https://www.facebook.com/groups/626452648133858/ 


Lekcję przygotował:

Kolektyw fotograficzny "Kolektyw odAdoZ" 
Agnieszka Mocarska: http://mocarska.pl
Zuzanna Jach: https://zujach.com/

fot. Kolektyw fotograficzny "Kolektyw odAdoZ" 


UWAGA! KONKURS!

Tę lekcję możesz od razu wykorzystać do zrobienia zdjęcia na nasz SDK-owy konkurs z okazji Dnia Dziecka! Tematem przewodnim jest PRZYGODA ŻYCIA. Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zabawie :) 
Wszystkie informacje pod linkiem:  https://sdk.waw.pl/wydarzenia/rodzaj-wydarzenia/inne/przygoda-zycia-konkurs-z-okazji -dnia-dziecka

* - Za Wikipedią: Zeising, Adolf, Neue Lehre van den Proportionen des meschlischen Körpers, Leipzig, 1854, preface.