Kolejna lekcja "Kolektywu od A do Z". Tym razem tematem są linie. Kurs fotografii online to propzycja samorozwoju od SDK na czas kwarantanny (ale nie tylko!). Pełny program warsztatów do wykonania w domu znajdziesz TUTAJ - #zostajewdomu. Linie: po nitce do treści Wzrok podąża za liniami. Nie ma bez nich świata, ani świata natury, ani miejskiej architektury. Fotografowie chcący uzyskać czytelną kompozycję powinni na nie uważać, lecz mogą je także wykorzystać do swoich celów. Dziś przyglądamy im się uważniej, sprawdzamy, czemu służyć mogą linie i jak można dzięki nim ubogacić zdjęcie. Fot. Agnieszka Mocarska Linie prowadzące Jeżeli na zdjęciu pojawia się linia i kusi, by za nią iść, najlepiej niech gdzieś doprowadzi. To podstawowa funkcja linii w fotografii. Linie prowadzące przyciągają wzrok do głównego tematu zdjęcia. Ludzkie oko lubi takie zagadki i lubi być prowadzone po starannej kompozycji ujęcia. Może doprowadzić do czegoś/kogoś w kadrze, a może wyprowadzić widza poza zdjęcie. Spróbuj obu technik. Fot. Agnieszka Mocarska Budowanie perspektywy Zdjęcie jest z natury płaskie. Zadaniem fotografa jest skomponować ujęcie tak, by odtworzyć trójwymiar rzeczywistości. Linie zbieżne służą do budowania perspektywy i tworzenia głębi, tu dobrze się sprawdzają ujęcia symetryczne. Fot. Zuzanna Jach Linie w służbie emocji Linie niosą energię. Może nigdy o tym nie myślałaś/myślałeś, lecz orientacja linii może także budować nastrój lub go wywoływać. Poziome związane są ze stabilnością oraz spokojem, pionowe to siła, moc, optyczne wydłużenie, a skosy i krzywe linie dodają dynamiki, poruszają fotografią. Ważną rolą jest budowanie struktury tła, rytm oraz powtarzalność elementów mogą zdziałać cuda. Fot. Agnieszka Mocarska Linie poziome mają specjalne miejsce w fotografii krajobrazu. Wpływają na równowagę całego zdjęcia. Pamiętaj o regule trójpodziału, żeby linia pozioma nie była centralnie usadowiona, tylko w ⅓ lub ⅔ kadru. Warto też umieścić w złotym punkcie (patrz: lekcja o trójpodziale https://sdk.waw.pl/wydarzenia/rodzaj-wydarzenia/warsztaty/kurs-fotografiionline-12-podzial) drzewo, człowieka, przedmiot, coś co ubarwi kadr. Fot. Zuzanna Jach Spójrz linii w oczy Linie mogą wyrazić konkretną dynamikę, a Ty możesz do nich podejść w dowolny sposób. Z bliska i w ukosie uzyskasz dynamiczną i żywą jej wymowę. ZMiana kąta albo pogłębi wewnętrzny vibe ujęcia dzięki skosowi, a złagodzenie jej wymowy zadziała przeciwnie. Oraz inaczej: jeśli akurat nie możesz pozbyć się linii z kadru, nie jest ona tematem, możesz zmniejszyć jej rolę, układając ją dokładnie równo w poziomie. Możesz też manewrować perspektywą, aby zupełnie umniejszyć jej rolę. Fot. Zuzanna Jach Do dzieła! Zanim przystąpisz do realizacji tego zadania, spojrzyj na świat bez aparatu, za to z filtrem w oczach. Spójrz na rzeczywistość przez pryzmat geometrii, poszukaj linii prowadzących, linii nadających rytmu, dostrzeż je i pozwól się im prowadzić. Możesz też przejrzeć prasę i książki, aby odkryć ich potęgę, bo siły linii używa się dość powszechnie w sztukach wizualnych. Fot. odpowiednio: Fot. Zuzanna Jach, Fot. Zuzanna Jach, Agnieszka Mocarska Zapraszamy do dzielenia się z nami Waszymi zdjęciami na zamkniętej grupie "Zapraszamy do domu" (link poniżej). Zbierzemy tam nasz prace, podzielimy się uwagami, jeśli ich potrzebujesz, wybrane prace mogą finalnie trafić na wystawę rodzinnej fotografii dokumentalnej, którą planujemy na dalszy czas. Link do grupy: https://www.facebook.com/groups/626452648133858/ Lekcję przygotował:Kolektyw fotograficzny "Kolektyw odAdoZ" Agnieszka Mocarska: http://mocarska.plZuzanna Jach: https://zujach.com/ fot. Kolektyw fotograficzny "Kolektyw odAdoZ" UWAGA! KONKURS! Tę lekcję możesz od razu wykorzystać do zrobienia zdjęcia na nasz SDK-owy konkurs z okazji Dnia Dziecka! Tematem przewodnim jest PRZYGODA ŻYCIA. Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zabawie :) Wszystkie informacje pod linkiem: https://sdk.waw.pl/wydarzenia/rodzaj-wydarzenia/inne/przygoda-zycia-konkurs-z-okazji -dnia-dziecka * - Za Wikipedią: Zeising, Adolf, Neue Lehre van den Proportionen des meschlischen Körpers, Leipzig, 1854, preface.