Przejdź do treści (Skrót: Ctrl+Shift+5)

Nagłówek artykułów

Koncert

Natya - raaga project. Muzyka i taniec Indii

Wpis archiwalny

Projekt Natya-Raaga

Tomasz „Ragaboy” Osiecki (sitar, dilruba) i Piotr Malec(tabla) oraz Magdalena Niernsee (taniec kathak) połączyli siły oraz fascynacje klasyczną muzyką i tańcem indyjskim, by przybliżyć tę piękną kulturę polskiej publiczności. Muzycy przenoszą słuchaczy w mistyczny świat indyjskich rag, rozbrzmiewających dźwiękami tajemniczego sitaru, melancholijnej dilruby oraz dynamicznej i śpiewnej tabli. Muzyka ta pozwala oczyścić umysł i duszę oraz przynieść ukojenie tak potrzebne w dzisiejszym zagonionym i pełnym stresu świecie. Obrazu dopełnia taniec Magdy Niernsee ilustrujący gestem i ruchem poezję pieśni oraz podkreślający rytmy dżwiękiem dzwonków owiniętych wokół kostek tancerki. Oprawa sceniczna - reżyseria świateł Rafała Brześcińskiego i multimedia w tle - tworzą filozoficzną podróż pomiędzy barwnym światem tradycyjnych Indii, a współczesnym minimalizmem.
Koncert wzbogacony jest o opowieść o filozofii stojącej za zasadami komponowania form technicznych w tańcu kathak, o kulturze Indii, o powiązaniach sztuki z naturą i medytacją. Nie zabraknie też półklasycznych choreografii grupowych w wykonaniu uczennic Magdy Niernsee.
Taniec Kathak, jest jednym z ośmiu klasycznych (tj, określonych ścisłym kanonem) tańców Indii. narodził się w świątyniach, ale rozkwitł za czasów panowania muzułmańskiej dynastii Mughal. Posiada wyraźne wpływy tańców perskich,a choreografie przekazują zarówno tematy mitologii indyjskiej, jak mogą ilustrować poezję sufich, czy abstrakcyjne pojęcia. W części technicznej charakterystyczne dla tej formy tańca są serie bardzo szybkich obrotów, wytupywanie stopami skomplikowanych wzorów rytmicznych osadzonych w cyklu tali oraz dbałość o ornamentykę każdego ruchu ciała. Cześć narracyjna to ilustracja tekstu za pomocą mudr - gestów dłoni i abhinayi- mimiki twarzy. Współczesne pokazy tego tańca przybierają różnorodne formy - od stylizacji na XIX wieczny dwór muzułmański, poprzez medytacyjne przedstawienia odnoszące się do filozofii i religii, aż współczesnych spekatakli tańca komentujących aktualne tematy społeczne, czy do telewizyjnego show bicia rekordów szybkości obrotów.
Magdalena Niernsee. Absolwentka Wyższej Szkoły Tańca Kathak – Kathak Kendra w New Delhi (stypendystka Rządu Indyjskiego w latach 2009-2013). Wychowanka słynnego Pt. Jai Kishan Maharaj – mistrza stylu Lucknow.
Tańcem indyjskim zajmuje się od 1998 roku. Zaczynała od tańca Bharatanatyam i półklasycznego Bollywood. Była jedną z pierwszych osób promujących taniec indyjski w Polsce. Obecnie występuje podczas indywidualnych i grupowych pokazów, recitali z muzyką na żywo, prowadzi wykłady na temat kultury i codzienności Indii, dzieląc się z polską publicznością nie tylko sztuką tańca, ale też doświadczeniem, przemyśleniami i wiedzą zdobytą podczas codziennego życia i tańca w Indiach. Prowadzi stałe zajęcia i warsztaty z tańca Kathak oraz półklasycznego Bollywood oraz prowadzi blog kathak.pl. Nadal regularnie podróżuje do Indii.
Jest współautorką spektaklu “Nayika-oblicza kobiecości” (2014) autorką spektaklu “India katha” (2014) oraz współtwórcą widowiska choreograficznego “Wędrówki Duende” (2015). Tworzy projekt artystyczny dla dzieci „Kathak-wirujące słowa” oraz "Dziecięce Ogrody Muzyczne - Indie". Występuje na scenach teatralnych, festiwalowych oraz w programach telewizyjnych.
Współpracowała z Masalą Sound System, zespołem Indialucia, a obecnie z Healing Incantation i wokalistą Michałem Rudasiem. Od 2018 roku tworzy projekt "Natya-Raaga" oraz prowadzi zespół Anarkali Dance Group.

Tomasz „Ragaboy” Osiecki (sitar,dilruba) - współpracował z: Hey, Kayah, Anią Rusowicz, Michałem Rudasiem T.Love, Sorry Boys, Haliną Młynkovą, Anną Jurksztowicz, Lari Lu, Pawbeats, komponował też dla Meli Koteluk. Na stałe jako gitarzysta związany jest z zespołem ISLE OF LOVE. Gry na sitarze uczy się m.in. u Alokescha Chandry (ucznia Pandita Raviego Shankara). Ma na koncie solową producencką płytę „Golden Sitar Star” oraz 2 albumy jako Healing Incantation, z których ostatni pt. „Mystic India” nagrany razem z wokalistą Michałem Rudasiem.
Piotr Malec (tabla) - multiinstrumentalista perkusyjny, specjalizujący się w grze na tabli. Gra również na takich instrumentach jak: cajon, darabuka, djembe oraz bębny obręczowe oraz na innych instrumentach indyjskich: mridangam, khanjira oraz dholak. Kształcił się u znanych polskich i indyjskich nauczycieli jak Jerzy Pomianowski, Ghiridar Udupa, Prosenjit Poddar oraz w Indiach, Bangalore u Udaya Rajkarpoor i w Nagpur u Sandesha Popatkar. Koncertował licznie w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Izrael, Indie, Brazylia, Kolumbia, Argentyna) z Anupem Mishrą, Udayem Rajkarpoorem, Ananditą Basu, Amitem Chakraborty, Michałem Czachowskim, Marią Pomianowską. Gościnnie wziął udział w nagraniu płyty ‘Indian Impressions’ Amit LChakraborty & Lucyan.
Artyści występowali razem m.in w Filharmonii Warszawskiej i Łódzkiej (projekt „Bajki Indii dla dzieci ilutrowane tańcem i muzyką”) czy podczas obchodów święta Diwali w Muzeum Etnograficznym. Premiera projektu "Natya -Raaga" miala miejsce w muzeum Azji i Pacyfiku. Artyści spotykają się na regularne próby, przez co każdy program zawiera nowe kompozycje.

Bilety 30 zł dostępne na: biletyna.pl oraz w kasie SDK

Kup bilet