Temat na Grudzień - UmamiIle smaków odczuwa człowiek?Ile "smaków" może zarejestrować poeta? Wskazówki dotyczące oczekiwanej interpretacji tematu znajdą Państwo w pogrubionym tekście. W 2002 roku grupa naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego z San Diego odkryła nowy receptor smaku nazwany "umami".O ile kwaśny, słodki, słony i gorzki to nasi starzy znajomi, obecni w europejskiej terminologii spożywczej od lat, o tyle sporo zamieszania narobił smak umami. Pochodzące z japońskiego słowo "umami" oznacza "mięsny, dobry, pełny, aromatyczny". Mianem tym określa się syty smak odczuwany np. podczas spożywania mięsa, sera, orzechów czy grzybów. Idea tego smaku funkcjonuje w azjatyckiej tradycji od stuleci (np. w Chinach określa się go mianem "xianwei", czyli "świeży smak"), pojawiała się też sporadycznie w kuchni europejskiej (Brillat-Savarin nazywał ten smak "osmazčme"). Jednak dopiero w 2002 roku udało się zidentyfikować receptory smakowe odpowiedzialne za jego odczuwanie i umami oficjalnie dołączył do grona smaków podstawowych.Na temat smaku napisano wiele opasłych tomów, a zaczytując się Brillat-Savarinem można natknąć się na porównanie współbrzmienia smaków dobrze przygotowanej potrawy do harmonii pięknej melodii. Wszyscy rozmawiamy o ulubionych potrawach, często też odwołujemy się do wspomnień smaków dzieciństwa. Każdy z nas ma też prywatne uniwersum spożywczych wspomnień, gdzie liczba smaków idzie w miliony.Zdaniem wielu ludzi zbrodnią kulinarną jest zamykanie w jednym słowie "słodki" wspomnienia wiedeńskiego tortu czekoladowego, paryskiego creme brulee i włoskiego tiramisu, ale przecież w malarstwie wyróżnia się zaledwie trzy kolory podstawowe, tworząc z nich wiele kombinacji i niezapomniane dzieła. Na wiersze czekamy do 20 grudnia. WYNIKI Przysłali Państwo sporo wierszy traktujących dosłownie o smakach, chociaż podpowiedzią był pogrubiony tekst: " prywatne uniwersum wspomnień" oraz nawiązanie do kombinacji kolorystycznych w malarstwie. Z żalem stwierdzam, że nikt nie pokusił się o analogie z malarstwem właśnie ( np. Lotto i jego niespotykany odcień błękitu na sukni Madonny – ultramaryna, którą można chłonąć wszystkimi zmysłami i tym piątym właśnie ) lub z innymi sztukami, muzyką, a nawet seksem – bo tu widziałabym również pole do popisu na temat umami.Nagrodę otrzymuje p.Justyna Charkiewicz, piętnastolatka, która potrafiła w wierszu odejść od dosłowności i podążyć w jednym z oczekiwanych kierunków.Inni Autorzy, np. pp. R.Nachacz, Marquerite i Lucheci nie wykorzystali w pełni swych poetyckich zamysłów. Może następnym razem? Zapraszamy. Justyna Charkiewicz pomiędzy stwierdzaszjestem słodko - białyoni uznali cięza gorzko - czarnegoa dla mniejesteś wieloowocowy w prążkity niebemblaskiempytaniemmarzeniem za kratązłamaniemktóre tak bolidrogą do słońcai do wiecznego mrokusłowem w próżniwierszem schowanymza pocałunkiemżyciem nicniktkażdywszystko nie można zamknąćludziuczućnawet rzeczyw jednej z dwóch ciasnych tabelek Lucheci Smak zemstyZ '' Beczki Amontillado '' E.A.Poe kielnia w dłoni Montresorato nie był zwykły rekwizyttaki jak podrzucona butelkai ten niezrozumiany dziwaczny gest o czym zapomniał na miłość boskąbiedny Fortunatożartując z kielni znakuzwiedziony smaku zmysłem zemsty okrutnej doznając za tojedyne w świecie wino Amontilladojakkolwiek w nadmiarze pite za zdrowiemoże zaszumieć każdemu w głowie Marguerite Umami W zamyśleniuKtóre przykuwaNieuwagiWyławiam smakNie będzie słodkoNie sypnie kwaśnym deszczemDziś na obiadMięsoTak zwyczajnieZnam to uczucie z podniebieniaKojarzone z dzieciństwemI nie jest ono gorzkie.A serTen z dziuramiWypełnionymi marzeniem o pożywnym śniadaniu Nie smakuje kwaśno.OrzechyMój język wyczuwaCoś jeszcze nie na zwaneWięc możeMoże niech to będzieUmami