Przejdź do głównej nawigacji Przejdź to treści głównej Przejdź do narzędzi dostępności
Data:
17 kwiecień 2020 ─ 10:00

Zobacz prace Jadwigi Iwańskiej, Marii Kostrzewskiej-Baron i Bojany H. Leznicki bez wychodzenia z domu!

  

Jadwiga Iwańska (obrazy), Maria Kostrzewska-Baron (ceramika) i Bojana H. Leznicki (obrazy) to trzy artystki, absolwentki łódzkiej uczelni plastycznej tworzące nieformalną grupę twórczą i wspólnie wystawiające swój, jakże zróżnicowany stylistycznie, artystyczny dorobek

 

Jadwiga Iwańska

 

Wszystkie prace malarki wykonane są w technice autorskiej. Są to obrazy „tekstylne” w tym znaczeniu, że powstały w wyniku tkania, naszywania i aplikacji oraz nahaftowań.  Artystka używa do ich wykonania tkanin w ich nieskończonym zróżnicowaniu, dopasowując kolor, fakturę, przejrzystość itd. Całość kompozycji  wzbogaca innymi środkami wyrazu- tkaniem, aplikacją i haftem.

 

Obraz przedstawia scenkę rodzajową w stylu perskim. Przedstawia 6 postaci męskich w turbanach i długich szatach. Na pierwszym planie zwierzęta - dwa koniki i osiołek. Obraz „Zielone pola” to przedstawienie pól z lotu ptaka. Utrzymany w tonacji zróznicowanych zieleni i ugrów. Uprawne poletka pocięte sa liniami miedz i dróg polnych. Kwadryptyk- „Plan”, „Miasto- plan”, „Plan-miasto I” i „Plan- miasto II” został zakomponowany w kwadracie (2 prace u góry i 2 u dołu, pod nimi). Wszystkie obrazy utrzymane są w tonacji czerwieni, szarości i bieli. To artystyczne przetworzenie planu miasta i terenów podmiejskich.  Fotografia prezentuje pracę malarską w formie pejzażu. Na pierwszym planie zielone pole, w tle beżowe i brązowe pagórki i wzniesienia. Obraz „Pejzaż” to widok pofałdowanych pól na wzniesieniach. Tonacja obrazu utrzymana jest w zieleniach, szarościach i beżach. Drogi biegnące podnóżami wzgórz, wysadzane są cyprysami. Obraz „Kalabria” to widok miasteczka, które malowniczo pnie się po wzgórzu. Widzimy oranżowe i czerwone dachy domów i ich rozbielone elewacje. Jasną architekturę gęstej zabudowy obserwujemy z sąsiedniego wzniesienia. „Porto-Hiszpania” to widok nadmorskiego miasteczka położonego na wzgórzu. W tle morze i bezchmurne, niebieskie niebo. W tym obrazie autorka operuje nasyconymi barwami. Czerwienie i ciemne żółcie „podbite” są błękitem. Obraz „3 jeziora” utrzymany w chłodnej gamie błękitów, szarości i bieli, z dominujacą plamą czerwieni, to powrót do płaskiego, planistycznego potraktowania tematu. Jeziora ogladamy z podniebnego lotu ptaka."Fala”- abstrakcyjna, dynamiczna impresja inspirowana ruchem morskich fal. Utrzymana w zimnej tonacji zróżnicowanych błękitów i czerni oraz bieli. „Toskania”- przedstawia  małe miasteczko o zwartej zabudowie. Patrzymy na jego dachy w ciepłych kolorach brązów, rudości i czerwieni, jak też i na domy o spłowiałałych od słońca, elewacjach. Jednak kamieniczka z prawej strony obrazu lśni czystą i piękną cynobrową czerwienią.   Obraz „Grecja- wyspa Samos” przedstawia krajobraz położonego na wzgórzu, greckiego miasteczka. Dominującą bryłą hjest kościół a barwą biel. W tle niebieskie niebo i wzgóze. Biała architektura na tle błękitnego nieba zachwyca kolorystyczną aurą.  Fotografia prezentuje 4 prace artystki wywieszone na białej ścianie. Prace - opisane na wcześniejszych zdjęciach - mają czarne ramy i jasne passe-partout. 

 


 

Bojana H. Leznicki

 

Zaprezentowane na wystawie prace Bojany H. Leznicki to 13 pejzaży, w tym 6 wielkomiejskich. Autorka tworzy w niewielkich formatach (15 x 15 cm) autorską techniką, na którą składają się: nadruk na tkaninie, elementy aplikowane wklejane na zasadzie kolażu oraz haft.

Sfotografowany fragment ekspozycji sześciu pejzaży opisanych na początku omówienia prac Bojany H. Leznicki.Obrazek przedstawiający pejzaż wczesnowiosenny. Na pierwszym planie wysokie wyrudziałe trawy. Na tle niebieskiego nieba rząd bezlistnych drzew z jednym wysokim, rozrośniętym, dominującym. Dodanym kolażowo elementem jest para czerwonych ptaków. W trawach pierwsze kwiatki (haft). Obrazek przedstawiający pejzaż zimowy ze stadkiem ptaków na bezlistnych drzewach, na tle jasnego błękitnego nieba. Pejzaż wczesnowiosenny. Drzewa i krzewy pokrywa mgiełka nieśmiałej wczesnej zieleni. Na pierwszoplanowym kwitnącym na czerwono krzewie stadko ptaków. Widok w zimowej aurze. W obrazie przeważa brunatno-czarna tonacja – to nagie drzewa i krzewy na tle burego nieba. Jedyne kolorowe akcenty tworzą ptaki umieszczone na pierwszym planie.  Obrazek z fragmentem zielonej łąki i wysokimi szuwarami – jakby trzcinowym lasem. Para żółtych ptaszków na pierwszym planie i żółte kwiatki budzą wiosenne skojarzenia.  Obrazek przedstawiający zimowy pejzaż w bielach i sepii. Gęste nagie krzewy, ptaki i błękitne niebo w tle. Zdjęcie fragmentu ekspozycji obrazów. Zakomponowane w kwadracie cztery obrazy tworzące kwadryptyk to syntetycznie i barwnie pokazane oblicze wielkiej metropolii, z jej wieżowcami, kamienicami i wąwozami ulic.  Zdjęcie przedstawiające ekspozycję trzech obrazów. Z lewej strony, jeden pod drugim, prezentowane są dwa syntetyczne w ujęciu pejzaże wielkomiejskie z grupami wysokich, kolorowych wieżowców. Trzeci obraz to także przedstawienie architektury. Widnieje na nim wiejski kościółek w otoczeniu bezlistnych drzew, widziany od strony absydy. Stonowany w gamie barwnej obrazek, utrzymany w tonach brunatnych i sepii.

 


 

 

Ekspozycja artystycznej biżuterii ceramicznej – zestawu 37 naszyjników i brosz. Ich autorki to: Maria Kostrzewska-Baron i Magdalena Jakubiec-Cichańska.

 

Ekspozycja artystycznej biżuterii ceramicznej – zestawu 37 naszyjników i brosz. Ich autorki to: Maria Kostrzewska-Baron i Magdalena Jakubiec-Cichańska.  Ekspozycja artystycznej biżuterii ceramicznej – zestawu 37 naszyjników i brosz. Ich autorki to: Maria Kostrzewska-Baron i Magdalena Jakubiec-Cichańska. 

 


 

Maria Kostrzewska-Baron

 

Zdjęcie przedstawiające ekspozycję ceramicznych rzeźb Marii Kostrzewskiej-Baron. Prace wyeksponowano na dwóch poziomach: górny to artystycznie przetworzone wizerunki ptaków; w dolnej cześci widzimy ceramiczne figuracje portretowe, siedzącą postać ludzką oraz – z lewej strony – ceramiczną rzeźbę konia i w tyle jasną figurkę kobiecą.  Grupa ceramicznych rzeźb stylizowanych unikatowych ptaków. Ceramika utrzymana w gamie brązów i błękitów. Ceramiczna rzeźba konia utrzymana w kolorach brązu i błękitu. Obok figurka kobieca w bieli. Powierzchnia rzeźby malowana w delikatne kwiatowe wzory. Zdjęcie fragmentu ekspozycji rzeźb ceramicznych Marii Kostrzewskiej-Baron. Na pierwszym planie od lewej: rzeźba głowy, siedzącej postaci i profilu twarzy.  Cztery rzeźby z ekspozycji ceramiki - trzy głowy i figurka kota. Sylwetka kota nasuwa skojarzenia z egipskimi przedstawieniami tego zwierzęcia. Cztery rzeźby: trzy ceramiczne głowy i siedząca postać ludzka Zdjęcie przedstawiające fragment ekspozycji ceramiki. W ujęciu tym bardzo dobrze widoczne są trzy wystylizowane rzeźby ludzkich głów w różnych ujęciach. 

 

Wszystkie przedstawione prace są dostępne na sprzedaż.

 

Fotografia wystawy: Maciej Tengli

Opracowanie tekstowe i opis: Barbara Czekańska

Zobacz również

Projekty

Zdzisław Beksiński – twórca i sąsiad.

Nasze Osiedle było jeszcze w budowie, kiedy w 1977 roku Zdzisław Beksiński, wywłaszczony z domu rodzinnego w Sanoku, kupił mieszkanie w Warszawie przy ul. Sonaty 6,...

Projekty

„Żeby to miało ręce i kopyta. Słuchowisko dla ludzi" / jubileusz 20-lecia Służewskiego DK

Co kozy myślą o ludziach, którzy są ogrodzeni płotem? Czy pszczoły są podobne do mieszkańców służewskich bloków? Po co kozom betonowy placyk? Dlaczego ludziom się...

  • Dzieci
  • Młodzież
  • Dorośli
  • Rodzinne
  • Bezpłatne
Muzyka

33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Służewskim DK

  Cel 33. Finału WOŚP to onkologia i hematologia dziecięca. Rozkład jazdy w Służewskim Domu Kultury (Nr...