Przejdź do treści (Skrót: Ctrl+Shift+5)

Nagłówek artykułów

Kino

Kino Kobiet / cykl filmowy



Kino Kobiet to bezpłatne, cykliczne projekcje kinowe, podczas których prezentowany jest wybór filmów tworzonych przez kobiety, o kobietach oraz o ich różnych sposobach postrzegania, doświadczania i interpretowania otaczającego świata. Cykl jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych i rozpoczął się w roku 2020. Na ekranie Kina Kobiet w SDK nie brakuje filmów dokumentalnych oraz pełnometrażowych fabuł.

W sezonie 2022/23 proponujemy wybór filmów z najnowszych tytułów, docenianych podczas europejskich i światowych festiwali filmowych, które cieszą się uznaniem i żywym zainteresowaniem publiczności kin w Polsce i zagranicą.

Czego pragnie kobieta? Kim jest kobieta? - to jedne z najczęściej dyskutowanych tematów we współczesnej kulturze. Jednak odpowiedź jest o tyle paradoksalna, że w zdecydowanej większości udzielają jej mężczyźni (...)
- Barbara Miller, „Cała przyjemność po stronie kobiet"


Wstęp jest bezpłatny.

Zapraszamy osoby dorosłe i młodzież.


W programie (sezon 2022/23):


 22.04.2023 / sobota / g. 16 

Rzeka

 reż. Jennifer Peedom, Australia 2021, 75’

Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także nasze potrzeby, kultury i sny. Te arterie świata są tętnicami ludzkości – bogatym źródłem życia, bez którego człowiek, zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Film jest spojrzeniem z lotu ptaka na związek ludzkości z rzekami. Zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, pokazując rzeki w niespotykanej skali i z niezwykłej perspektywy.


Zapraszamy na spektakularny wizualnie film o roli rzek we współczesnym świecie, z narracją czytaną przez Willema Dafoe i muzyką m.in. Radiohead.

W Światowy Dzień Ziemi daj się uwieść rzekom podczas projekcji filmu z cyklu Kino Kobiet.

Po seansie zapraszamy na wspólny spacer wzdłuż Potoku Służewieckiego, czyli dawnej rzeczki Sadurki.



 25.03.2023 / sobota / g. 18 

Simona

 reż. Natalia Koryncka-Gruz,  Polska, 2022, 93

Simona Gabriela Kossak – polska biolożka, profesorka nauk leśnych, popularyzatorka nauki, znana jest przede wszystkim z aktywności na rzecz zachowania resztek naturalnych ekosystemów Polski. Pracując naukowo zajmowała się, między innymi, ekologią behawioralną ssaków. Pochodziła ze znanej artystycznej rodziny. Była córką Jerzego Kossaka, siostrą Glorii Kossak, wnuczką Wojciecha Kossaka i prawnuczką Juliusza Kossaka – malarzy, bratanicą Magdaleny Samozwaniec oraz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

Ale kim naprawdę była Simona Kossak - legendarna badaczka, która żyła otoczona zwierzętami w Puszczy Białowieskiej?
Dlaczego uciekła od rodziny - słynnego rodu Kossaków? Jak wyglądało życie pierwszej polskiej ekolożki-aktywistki w latach 70.?

Odpowiedzi na te pytania odkrywa głośny film „Simona”, w reżyserii Natalii Korynckiej-Gruz. Unikalne, często prezentowane po raz pierwszy w filmie, zdjęcia i nagrania z archiwum Simony oraz jej partnera Lecha Wilczka przenoszą nas do pradawnej Puszczy i pozwalają doświadczyć wyjątkowego życia z dala od cywilizacji. Simona była ulubienicą terroryzującego okolicę kruka, matkowała rysiowi i łosiom, a jej empatyczne podejście do zwierząt i roślin nie tylko pozwoliło nam zobaczyć Puszczę Białowieską jako unikalny na skalę światowa ekosystem, ale też pomaga zrozumieć, że jesteśmy współlokatorami na Ziemi i powinniśmy pozwolić żyć innym istotom. Ta barwna, bezkompromisowa i wyprzedzająca swój czas wizjonerka często samotnie musiała walczyć o dobro oraz szacunek dla przyrody.



 18.02.2023 / sobota / g. 18 

Portret kobiety w ogniu (Portrait de la jeune fille en feu) 

reż. Céline Sciamma, Francja, 2019, 120 min.

“Najpiękniejszy film kostiumowy od czasów „Fortepianu” - Jane Campion.

Piękne, kobiece spojrzenie na miłość. Noémie Merlant i Adèle Haenel są niesamowite!” - Cinevue

Film miał swoją premierę w konkursie głównym na 72. MFF w Cannes, gdzie zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz. Stał się pierwszym filmem wyreżyserowanym przez kobietę, który zdobył na tym festiwalu nagrodę Queer Palm. Uzyskał dziesięć nominacji do Cezarów. Został wysoko oceniony przez krytyków, którzy zwracali uwagę zwłaszcza na warstwę wizualną dzieła, sprawne wymykanie się melodramatycznym kliszom oraz aktualność jego feministycznej wymowy. Vanity Fair nazwało film największą sensacją Cannes, na równi z „Parasite” w reżyserii Bong Joon-ho. Peter Bradshaw z The Guardian przyznał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, a Time, The Wrap i The Hollywood Reporter określają „Portret kobiety w ogniu” jako elegancki, zmysłowy i wyjątkowo przejmujący obraz zakazanej miłości



 21.01.2023 / sobota / g. 18 

Silent Twins

reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska/Wielka Brytania/USA, 2022, polska premiera kinowa: 21.10. 2022, 113 min

Pokazywany premierowo na festiwalu w Cannes „Silent Twins" to najnowszy film Agnieszki Smoczyńskiej, twórczyni „Córek dancingu" i „Fugi".
Jedna z najoryginalniejszych polskich reżyserek, która opowiada o tym, co w nas dzikie i nieokiełznane, w swym anglojęzycznym debiucie daje popis nieskrępowanej wyobraźni. Wizjonerski, wypełniony muzyką film, zrealizowany w oparciu o reportaż Marjorie Wallace, nosi wyraźne piętno autorskiego stylu i – podobnie jak poprzednie realizacje Smoczyńskiej – pokazuje perspektywę kobiet.
Tym razem są to bliźniaczki z Walii: June i Jennifer Gibbons, które przestają komunikować się ze światem. Od ponurej prowincji, która czarnym dziewczynkom ma do zaoferowania głównie upokorzenia, „milczące bliźniaczki" uciekają w eksplodujące neonowymi kolorami, fantazje o pisarskiej sławie, romantycznej miłości i basenach pełnych Pepsi-Coli. Ale podkręcona hormonami nastoletnia wyobraźnia June i Jennifer ma także mroczną stronę – podobnie jak ich podszyta rywalizacją więź.
Kreując na ekranie wewnętrzny świat bliźniaczek, Agnieszka Smoczyńska pełnymi garściami czerpie z estetyki starych reklam, kolorowych magazynów czy mydlanych oper. Sięga po thriller i zmysłowy musical, dramat i poklatkową animację. Ale emocjonalna bomba, jaką jest „Silent Twins", swoją energię zawdzięcza także Letitii Wright („Czarna Pantera", serial „Czarne lustro") i Tamarze Lawrance (serial „Mały topór"). Aktorki tworzą przejmujące role dziewczyn, które nie mogą żyć ani bez siebie, ani razem, i których nastoletni bunt wymknął się spod kontroli.
Film Smoczyńskiej można odczytywać jako studium toksycznej więzi, artystycznego geniuszu czy kobiecego buntu. Może to opowieść o ucieczce od rasistowskiego społeczeństwa, a może ballada o niemożliwej miłości?

Agnieszka Smoczyńska ukończyła kulturoznawstwo i reżyserię na WRiTV UŚ w Katowicach. Wielokrotnie nagradzana za krótkometrażowe filmy fabularne. W 2015 roku zadebiutowała „Córkami dancingu", które przyniosły jej nagrodę za najlepszy debiut na FPFF w Gdyni oraz Orła w kategorii „odkrycie roku", a także kilkadziesiąt nagród na świecie, m.in. w Porto, Sofii, Montrealu, Wilnie i na Festiwalu Filmowym w Sundance, gdzie film otrzymał Nagrodę Specjalną za „unikalną wizję i design". Wzięła udział w programie European Cinema: Ten Women Filmmakers to Watch. Laureatka Global Filmmaking Award ufundowanej przez Sundance Institute. Jej drugi film fabularny „Fuga" miał premierę w Cannes w ramach prestiżowej sekcji Critics' Week. „Silent Twins" to jej trzeci pełnometrażowy film, a jednocześnie pierwsza w pełni anglojęzyczna produkcja.

 17.12.2022 / sobota / g. 18:00 

Fantastyczna kobieta

reż. Sebastián Lelio, Chile/Niemcy/USA/Hiszpania, 2017, 104 min.

Orlando (Francisco Reyes) planuje urodzinową niespodziankę dla znacznie młodszej od niego partnerki, Mariny (Daniela Vega). Prezent wręcza jej podczas romantycznego wieczoru, który para spędza w Santiago na kolacji i tańcach. Po powrocie do mieszkania mężczyzna nieoczekiwanie słabnie. Marina zabiera go do szpitala, gdzie musi skonfrontować się z rodziną Orlanda, a także z wrogo nastawioną służbą zdrowia i policją. Wskutek tragicznych wydarzeń będzie musiała zawalczyć o prawo do swoich uczuć, godności, a nawet przeżywania żałoby. Sebastián Lelio stworzył bohaterkę, która w pojedynkę staje do walki z uprzedzeniami. Marina jest fantastyczną kobietą: nie daje się wpisać w żaden schemat i bezkompromisowo idzie pod prąd.
(opis producenta)

Sebastián Lelio: reżyser, scenarzysta i producent filmowy, uznawany za jedną z najważniejszych postaci współczesnej kinematografii chilijskiej. Urodził się w Argentynie, młodość spędził w USA i Chile, gdzie ukończył szkołę filmową. W pełnym metrażu zadebiutował Świętą rodziną (Nagroda Publiczności 6. MFF Nowe Horyzonty). Jego dwa filmy podbiły MFF w Berlinie: Glorię nagrodzono za rolę Pauliny Garcíi, a Fantastyczną kobietę za scenariusz.
Cykl filmowy Kino Kobiet to regularne spotkania w Służewskim Domu Kultury z filmami poruszającymi temat kobiecości, z filmami zrealizowanymi nie tylko przez kobiety, o kobietach oraz o ich unikalnych i różnorodnych sposobach postrzegania, doświadczania i interpretowania otaczającej rzeczywistości. Cykl rozpoczął się w roku 2020. Na ekranie nie brakuje filmów dokumentalnych oraz pełnometrażowych fabuł. W ubiegłym sezonie prezentowaliśmy filmy dokumentalne; obecnie skupiamy się na obrazach, które są lub były doceniane na europejskich i światowych festiwalach filmowych oraz cieszyły się zainteresowaniem ambitniejszej części publiczności kin w Polsce i zagranicą.


 27.11.2022 / sobota / g. 17:00 

Matki równoległe

reż. Pedro Almodóvar, Hiszpania/Francja, 2021, 120 min.

 

Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga ledwie przestała być nastolatką. Obie są singielkami, obie czeka samodzielne macierzyństwo. Janis wie, że sobie poradzi, Ana jest pełna obaw. Wydaje się, że ich ścieżki ledwie się przetną, tymczasem więź, która je połączy, okaże się mocna jak pępowina. Matki równoległe to historia dwóch samotnych kobiet, które nie podejrzewają, że losy ich i ich dzieci będą splatały się w zupełnie niespodziewanych momentach ich życia.
Film spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony krytyki i zdobył dwie nominacje do Oscara, w tym za rolę Penélope Cruz.
(opis dystrybutora)

 22.10.2022 / sobota / g. 19:00 

Córka

reżyseria: Maggie Gyllenhaal
polska premiera: 4 marca 2022 roku
czas trwania: 122 min.
wstęp bezpłatny



Córka
to spektakularny debiut reżyserski Maggie Gyllenhaal, oparty na bestsellerowej powieści Eleny Ferrante (nominacja do Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany). Leda (laureatka Oscara Olivia Colman i nominacja za rolę Córce) udaje się na wakacje do Grecji. Planuje czytać, wypoczywać na prywatnej plaży i korzystać z urlopu. Spokój intymnego kurortu zaburza jednak przybycie ekscentrycznej rodziny zamieszkującej największą z willi na wyspie. Uwagę Ledy przykuwa przede wszystkim Nina (Dakota Johnson), która mierzy się z trudami bycia młodą mamą, mając pod opieką kilkuletnią córkę. Obserwowanie tajemniczej nieznajomej wywołuje wspomnienia z okresu macierzyństwa, z którymi Leda od wielu lat nie miała odwagi się skonfrontować. Wracają wspomnienia i widma decyzji z przeszłości, których nie można cofnąć.

Nominowany do trzech Oscarów film Maggie Gyllenhaal to jeden z najbardziej prowokujących filmów ostatnich lat. Reżyserka nie boi się zadawać niełatwych pytań o istotę macierzyństwa i jego wpływu na życie kobiety. Czy kobieta może nie posiadać instynktu macierzyńskiego? Czy jeśli nie stawia dzieci na pierwszym miejscu, ponad karierę i własne ambicje, czyni to z niej złą matkę? I wreszcie – „Czy bycie matką musi być pracą na cały etat? A jeśli praca nie daje satysfakcji i spełnienia, czy można ją po prostu rzucić?", jak czytamy w jednej z recenzji. Efektem jest niezwykły dramat psychologiczny, który chwyta za serce już w pierwszych minutach, by nie puścić aż do napisów końcowych.

Córka to też prawdziwy aktorski popis – Olivii Colman i Jessie Buckley, które brawurowo wcieliły się w postać Ledy, głównej bohaterki filmu (obie zdobyły za swoje role nominacje do Oscara), a także Dakoty Johnson w pierwszej tak intymnej roli w swojej karierze. Na drugim planie wspierają je m.in Ed Harris czy Dagmara Domińczyk, polska aktorka robiąca karierę w Hollywood. Film poza oscarowymi nominacjami zdążył zdobyć już kilkadziesiąt nagród (w tym za najlepszy scenariusz na festiwalu w Wenecji).

Występują: Olivia Colman („Faworyta", „Ojciec"), Dakota Johnson („Pięćdziesiąt twarzy Greya", „Suspiria"), Jessie Buckley („Czarnobyl", „Może pora z tym skończyć"), Peter Sarsgaard („Była sobie dziewczyna", „Siedmiu wspaniałych"), Ed Harris („Truman Show", „Apollo 13"), Dagmara Domińczyk („Jack Strong", „Sukcesja"), Paul Mescal („Normalni ludzie").


W programie (sezon 2021/22):


 25.09.2021 / sobota / g. 18:00 

Dla Samy

For Sama, reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts / 2019 /  Wielka Brytania / 100 min.

Wideo-pamiętnik syryjskiej dziennikarki.
„Czy będziesz miała mi za złe, że uciekliśmy z Aleppo?” – pyta Waad, syryjska dziennikarka, swoją maleńką córkę, która przyszła na świat w środku powstania przeciw Baszarowi Asadowi. To pytanie jest kluczowe dla zrozumienia intencji tego poetyckiego filmu, którego tytuł wskazuje, że jest rodzajem pamiętnika wideo ukazującego i tłumaczącego córce sytuację jej rodziców i miasta, w którym się urodziła. Ojciec Samy, Hamza, jest świeżo upieczonym lekarzem, który organizuje szpital dla ludzi rannych w wyniku nalotów rosyjskich samolotów.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny


 29.10.2021 / piątek / g. 18:00 

Grubaski na front

reż. Louise Unmack Kjeldsen, Louise Detlefsen 2019 Dania, Szwecja, Norwegia 87 min.

„Plus size", „krągłe", „większe"?
Jak nazywać dziewczyny, które nie przypominają modelek z okładek magazynów? Same odpowiadają na to pytanie, mówiąc wprost: jesteśmy grube.
Chcą odczarować to negatywne określenie i cieszyć się życiem na własnych warunkach. Używają do tego głównie Instagrama. W filmie poznajemy cztery dziewczyny, które pokazują światu, że nie pozwolą się oceniać przez pryzmat kilogramów – tańczą w bieliźnie, wygłupiają się i dzielą się swoim ciałopozytywnym podejściem, wspierając tych, którzy zmagają się z kompleksami.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny



 26.11.2021 / piątek / g. 18:00 

Westwood: punkówa, ikona, aktywistka

reż. Lorna Tucker 2018 Wielka Brytania 83 min.

Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych i wyrafinowanych stylizacji naszych czasów.
Wywarła wpływ nawspółczesną modę punk inowej fali. Otrzymała odkrólowej Elżbiety II tytuł szlachecki za zasługi dla mody i Order Imperium Brytyjskiego za rozsławienie na świecie Wielkiej Brytanii. Posiada ponad 60 sklepów i projektuje kosztowne iwyszukane stroje haute couture. Angielska projektantka mody i biznesmenka Dame Vivienne Westwood od 40 lat na nowo definiuje brytyjską modę i jest odpowiedzialna za stworzenie wielu głośnych i wyrafinowanych stylizacji naszych czasów. Film jest portretem tej nietuzinkowej osobowości. To podróż od jej dzieciństwa w powojennym Derbyshire do kariery w Paryżu i Mediolanie. Poznajemy niezwykłą historię jej życia, mody, aktywizmu i znaczenia kulturowego, a także walki o utrzymanie integralności marki, jej zasad i dziedzictwa.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny



 29.11.2022 / sobota / g. 17:00 

Komedia romantyczna

reż. Elizabeth Sankey / Wielka Brytania, 2019, 78 min.

Czy komedie romantyczne są naprawdę tak optymistyczne i pogodne, jak nam się wydaje?
Reżyserka filmu – pisarka i muzyczka Elizabeth Sankey – postanowiła zbadać, na czym polega fenomen ich popularności. Sama wychowała się na komediachromantycznych,aledecydujesiępoddaćje krytycznejanalizie.Filmskłada się z klipów i fragmentów kultowych i uwielbianych na całym świecie komedii romantycznych, takich jak: „Mój chłopak się żeni", „Uciekająca panna młoda", czy „Kiedy Harry poznał Sally". Reżyserka przytacza też wypowiedzi krytyków, aktorów, filmowców oraz innych fanów „rom-comów", obudowane piosenkami zespołu Summer Camp, w którym występuje razem z mężem, kompozytorem Jeremym Warmsleyem. W ten sposób dokonuje wnikliwej analizy gatunku, którego charakter i rola okazują się niezwykle konserwatywne.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny


 29.01.2022 / sobota / g. 19:00 

Marzycielki miast

reż. Joseph Hillel 2020 Kanada 81 min.

Phyllis Lambert, Blanche Lemco van Ginkel, Cornelia Hahn Oberlander oraz Denise Scott Brown to inspirujące kobiety-pionierki, które kształtowały myślenie o współczesnej urbanistyce: architektki, planistki, pedagożki, kuratorki oraz aktywistki, współpracujące z największymi nazwiskami architektury, jak Mies van der Rohe, Le Corbusier, Louis Kahn czy Robert Venturi. Projektowały w Ameryce Północnej i Europie.
Każda z nich jest nadal aktywna, choć średnia wieku tych pań to 90 lat! Wciąż łączy je podobna wizja nowoczesnego miasta, w pełni zintegrowanego z przyrodą i człowiekiem. Phyllis Lambert stoi za konstrukcją wieżowca Seagram Building w Nowym Jorku i była fundatorką Canadian Centre for Architecture and Heritage w Montrealu. Dzięki wysiłkom Blanche Lemco van Ginkel i jej męża udało się ochronić starą cześć Monrealu przed budową autostrady. Cornelia Hahn Oberlander znalazła nowy sposób wykorzystania miejskich zielonych przestrzeni, a także zielonych dachów w kilku metropoliach. Z kolei Denise Scott Brown wraz z mężem Robertem Venturim zrewolucjonizowali myślenie o współczesnej architekturze i miejskim dziedzictwie. Te kobiety łączy jedno: wizja miasta inkluzyjnego i otwartego na potrzeby człowieka.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny


 26.02.2022 / sobota / g. 19:00 

MATANGI / MAYA / M.I.A.

reż. Steve Loveridge 2018 Sri Lanka, Wielka Brytania, USA 95 min.

Budzi kontrowersje, jest niepokorna, balansuje na granicy dobrego smaku, a na scenie wykrzykuje odważne teksty. Naczelna buntowniczka branży muzycznej, na której płyty fani czekają z niecierpliwością.
Pochodząca ze Sri Lanki Mathangi „Maya” Arulpragasam, znana szerzej pod pseudonimem M.I.A., to wokalistka, kompozytorka i producentka, która łączy w swojej twórczości wiele różnych gatunków, w tym hip-hop, ragga, dancehall i electro. Bezkompromisowa, szczera i dosadna, zbudowała waleczny i buntowniczy wizerunek sceniczny, stojąc często w opozycji do polityki zachodniego świata, wyrażając niepopularne opinie i wątpliwości na temat jej mechanizmów.

Krytykowana przez Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone córka jednego z założycieli Tamilskich Tygrysów, oskarżana o wspieranie terroryzmu, przez co MTV cenzurowało jej klipy, tłumaczy jednak, że jej postawa to jedynie krzyk cywila i uchodźczyni w jednym. Z powodu zagrożenia wojną, dziewięcioletnia Maya wraz z matką i rodzeństwem uciekła ze Sri Lanki do Londynu, aby tam rozpocząć nowe życie. Film, oparty na nigdy wcześniej niepokazywanych materiałach archiwalnych jej autorstwa, jest intymnym portretem tej nietuzinkowej artystki, która nieustannie łamie konwencje. Obserwujemy jej zawodową i prywatną drogę od doświadczenia wojny domowej na Sri Lance, poprzez migrację, aż po karierę popularnej gwiazdy. Początkowo planowała robić filmy dokumentalne i dlatego jako studentka wróciła na Sri Lankę, aby sfilmować członków swojej rodziny.

Podróż i doświadczenie reżimu wojskowego Sri Lanki ukształtowały jej artystyczne i polityczne postawy. Zaczęła tworzyć muzykę, która była zderzeniem kulturowej estetyki street artu, hip-hopu i mieszkających w Londynie migrantów. Film pokazuje w jaki sposób M.I.A wykorzystuje muzykę pop jako narzędzie polityczne i dlaczego tak bardzo zależy jej na byciu outsiderką zbuntowaną wobec ograniczeń, niesprawiedliwości systemu, hipokryzji i zakłamania politycznego.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny


 26.03.2022 / sobota / g. 19:00 

Kobieta

reż. Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova, Francja, 2019, 108 min.

Co to znaczy być kobietą?
2000 kobiet z 50 różnych krajów świata dzieli się przed kamerą swoimi historiami i opowiada o własnych doświadczeniach: od tych najbardziej intymnych aż po kulturowe. Dotykają przy tym szerokiej gamy problemów: seksualności, małżeństwa, macierzyństwa, przemocy domowej, gwałtu, wolności, zniewolenia, niezależności finansowej, wizerunku ciała, starości, miłości, złości i mądrości. Pomimo przeciwności losu, a czasami tragedii, jakie przeszły, wszystkie wyglądają promiennie, ponieważ w końcu mają szansę wyrazić siebie.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny


 07.05.2022 / sobota / g. 19:00 

„Jestem Greta"

reż. Nathan Grossman / Szwecja / 2020 / 98 min

 

W sierpniu 2018 roku 15-letnia Greta Thunberg rozpoczyna pod szwedzkim parlamentem klimatyczny strajk szkolny. Stawia tym samym pytanie dorosłym: jeśli nikogo nie obchodzi jej przyszłość na Ziemi, to dlaczego ona miałaby przejmować się swoją przyszłością w szkole? W ciągu kilku miesięcy jej akcja nabiera rozpędu i przekształca się w globalny ruch społeczny. Spokojna szwedzka uczennica ze spektrum autyzmu zmienia się w światowej sławy aktywistkę. Film pokazuje historię Grety Thunberg od pierwszego dnia jej strajku szkolnego aż do dramatycznej morskiej przeprawy do Nowego Jorku na szczyt ONZ w sprawie klimatu. Po drodze Greta pojawia się także w Katowicach, żeby zabrać głos podczas szczytu klimatycznego.

Reżyser, zafascynowany jej szczerością i charyzmą, od początku towarzyszył jej z kamerą, próbując uchwycić moment narodzin pokoleniowej przywódczyni. Obserwujemy, jak najpierw nieśmiała i niezauważana nastolatka, z czasem skupia na sobie coraz więcej uwagi i jak zmusza polityków do zmiany myślenia o zmianach klimatycznych i inspiruje innych aktywistów do podejmowania podobnych działań na całym świecie w ramach ruchu #FridaysForFuture. W miarę, jak jej działania nabierają rozgłosu, pojawiają się również groźby i ataki ze strony tych, którzy zaprzeczają kryzysowi klimatycznemu. Gretę krytykują m.in. Władimir Putin, Donald Trump, czy Jair Bolsonaro, który nazywa ją „bachorem". Film kończy się na szczycie klimatycznym w 2019 roku, podczas którego zgromadził się tłum ludzi popierających Gretę i jej walkę o ochronę klimatu. Gdy dziennikarz zapytał ją o powód tych zgromadzeń, odpowiedziała: „Ci ludzie są tu dla siebie i dla wszystkich".



 21.05.2022 / sobota / g. 19:00 

Eastern

reż. Piotr Adamski, Polska, 2019, 78 min

Szokująca wizja Polski.
W tej alternatywnej, dystopijnej rzeczywistości za bramą zamkniętego osiedla, pod okiem monitoringu, toczy się osobliwa gra. Obserwujemy świat, w którym broń jest legalna, naboje można kupić na stacji benzynowej, a życie ludzi reguluje wprowadzony przez państwo bezwzględny kodeks krwi.Dwie dziewczyny zostają wplątane w porachunki między sąsiadującymi rodzinami. Czy możliwe jest odrzucenie zasad rządzących wszechogarniającą kulturą zemsty, pełną przemocy i terroru?

„Eastern" otrzymał trzy nagrody na 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie: dla Mai Pankiewicz za odkrycie aktorskie, dla zespołu Pro8l3m za najlepszą muzykę, a także Nagrodę Dziennikarzy za m.in. „przełamywanie konwencji, nieustanne zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcje Marvela".

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny


 
25.06.2022 / sobota / g. 19:00 

Zwariować ze szczęścia

reż. Paolo Virzì, Włochy/Francja, 2016, 116 min

Komedia, skrzyżowanie „Thelmy i Louise” oraz „Lotu nad kukułczym gniazdem”.
Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi) jest gadatliwą manipulantką, która stylizuje się na milionerkę obracającą się w środowisku wyższych sfer. Donatella (Micaela Ramazzotti, prywatnie żona Virzìego) to wrażliwa introwertyczka o wytatuowanym i kruchym ciele, która skrywa mroczną tajemnicę swojej przeszłości. W komedii Paola Virzìego te dwie pacjentki „ośrodka terapeutycznego dla kobiet z problemami psychicznymi” połączy przyjaźń. Pewnego popołudnia postanawiają uciec i szukać szczęścia i miłości w wolnym świecie „zdrowych” ludzi.
To skrzyżowanie „Thelmy i Louise” oraz „Lotu nad kukułczym gniazdem” zrobiło furorę na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie film został pokazany w ramach sekcji Quinzaine des Réalisateurs. Film zdobył statuetki jednej z najważniejszych włoskich nagród filmowych Nastro d’argento (Srebrna Wstążka), przyznawanych przez krytyków i dziennikarzy, w pięciu kategoriach. Valeria Bruni Tedeschi za swoją rolę została nominowana do Europejskiej Nagrody Filmowej. „Zwariować ze szczęścia” wchodzi do kin 10 marca.

  • Sala widowiskowa SDK
  • Wstęp wolny

 

Realizacja cyklu KINO KOBIET w SDK:
 Nel Lato /  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.